СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.10

Ключові слова:

комунікативна компетентність, мовленнєвий розвиток, уроки української мови, лінгводидактика, сучасні підходи, молодший школяр, мовна особистість, початкова школа

Анотація

У статті розглянуто сучасні підходи до формування мовленнєво-комунікативної компетентності учнів початкової школи в процесі вивчення української мови. З урахуванням того, що ця якість особистості виконує надзвичайно важливу функцію в життєдіяльності людини, її основи потрібно закладати уже в молодшому шкільному віці. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю підвищення рівня і поліпшення якості мовної освіти учнів, її провідною роллю у формуванні комунікативної компетентності молодшого школяра. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні ефективних форм і засобів розвитку мовленнєво-комунікативно-мовленнєвої компетентності учнів на уроках української мови в початковій школі. В основу дослідження покладено використання комплексу загальнонаукових методів: теоретичних (аналізу, синтезу, абстрагування) та емпіричних: педагогічного спостереження, моделювання, інтенсивного впровадження в процес навчання української мови задля його модернізації. Обґрунтовано, що у формуванні умінь і навичок усного та писемного, діалогічного і монологічного мовлення молодших школярів, їх здатності до спілкування в різних життєвих ситуаціях найбільш ефективним є поєднання функціонально-стилістичного, культурологічного, текстоцентричного, системно-мовного підходів, застосування системи ситуативних (мовленнєво-комунікативних) завдань, широке використання інтерактивних технологій, застосування мультимедійного супроводу. Акцентовано, що особливої уваги у формуванні комунікативної компетентності учнів першого класу заслуговує період навчання грамоти як найбільш складний і відповідальний у становленні мовної особистості молодшого школяра. З метою реалізації окресленої мети на даному етапі варто надавати перевагу розвитку мовного апарату першокласника, його дикції та виразності мовлення, крім того, організувати інтенсивне формування вимовних вмінь, збагачення словникового запасу, оволодіння на практичному рівні граматичним ладом української мови, що є основою формування культури усного українського мовлення зростаючої особистості. Перспективами подальших досліджень заслуговує проблема використання у формуванні мовленнєво-комунікативних умінь і навичок учнів початкової школи уроків зв’язного мовлення, різних форм самостійної і позаурочної роботи.

Посилання

Державний стандарт початкової освіти. Початкова школа. 2018. № 1. С. 28–54.

Лещенко Г., Іванова Л. Компетентнісний підхід до проведення уроків розвитку зв’язного мовлення в початкових класах. Нова педагогічна думка. 2013. № 2. С. 116–120.

Сойко І. М. Розвиток мовлення – найважливіша умова успішного навчання молодших школярів. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2013. Вип. 1. С. 134–142.

Чупріна О. В. Система мультимедійних вправ на уроках української мови в 3–4 класах. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Сер. : Психолого-педагогічні науки. 2012. № 7. С. 164–168.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Як цитувати

РОМАНЮК, С. (2025). СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 65–73. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.10

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають