THE MEANS OF CONTINUOUS EDUCATION SYSTEM IMPLEMENTATION TO INCREASE THE PROFESSIONAL TRAINING EFFICIENCY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.17

Keywords:

continuous professional training, educational complexes, stepped training, integration and coordination

Abstract

The article is aimed at analyzing such a form of the educational establishments organization as University complexes to determine their potential in process of the professional training efficiency enhancement as one of the means of the continuous education system implementation. It is acknowledged that the continuous education is usually implemented by means of curricular and educational programs integration under the condition of the systematic cooperation of all the educational levels and elements. It can, thus, make possible the comfortable and convenient transfer of students from one level to another. As a result of such integration and cooperation the role of the pre-professional training of future specialists in secondary schools and vocational schools (e.g., lyceums) increases greatly if their educational activity is closely connected to the activity in high educational establishments of a specific specialization and is associated with the specific conditions of a future workplace. So, under such conditions these educational establishments can actually become the first element in the system of the continuous professional education and training. It is determined that for the continuous education principles realization it is extremely important to establish the network cooperation between the establishments, i.e. there should be a definite coordination and system of connections between all the structurals of the educational complex established. The key feature of the educational complex is the inner integration both at the level of aims and at the level of the means of their achievement. It is proved that the organization of the educational process in an educational complex is quite efficient and reasonable due to the avoidance of the repetition and logical sequence of material organization, knowledge presentation and methods application. The professional growth of specialists is carried out gradually according to the different educational programs and embraces all the steps of professional training. The professional training efficiency is increased if organized in the conditions of an educational complex due to the coherence, integrity, adjustment of the curricula and educational programs at all levels of the continuous education system.

References

Братко М.В. Управління професійною підготовкою фахівців в освітньому середовищі університетського коледжу: теорія і практика : монографія. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2017. 423 с.

Гончаренко С.У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.

Дерека Т.Г. Неперервна професійна підготовка фахівців фізичного виховання: акмеологічні засади : монографія. Київ : Едельвейс, 2016. 526 с.

Кайдалова Л.Г. Теоретичні та методичні засади неперервної професійної підготовки майбутніх фахівців медичного профілю : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2010. 497 с.

Лігоцький А.О. Система різнорівневої підготовки фахівців в Україні (теоретико-методологічний аспект) : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Київ, 1997. 484 с.

Неперервна професійна освіта: філософія, педагогічні парадигми, прогноз / за ред. В.Г. Кременя. Київ : Наукова думка, 2003. 854 с.

Непрерывное образование как принцип функционирования современных образовательных систем (первый опыт становления и развития в Украине) : монография / под общ. ред. В.И. Астаховой. Харьков : Изд-во НУА, 2011. 216 с.

Печеранський І.П. Вступ до філософії неперервної освіти : монографія. Кам’янець-Подільський : Медобори-2006, 2015. 263 с.

Положення про навчальний та навчально-науково-виробничий комплекс. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0013281-94#Text.

Сисоєва С.О. Творчий розвиток учнів у контексті особистісно орієнтованого навчання. Гуманітарні науки. 2001. № 1. С. 110–118.

Хоружа Л., Братко М. Модель педагогічної освіти сучасного університету. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія «Педагогічні науки». Київ, 2018. Вип. 3–4 (56–57). С. 7–13.

Published

2021-11-26

How to Cite

МОРОЗ, О. (2021). THE MEANS OF CONTINUOUS EDUCATION SYSTEM IMPLEMENTATION TO INCREASE THE PROFESSIONAL TRAINING EFFICIENCY. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 112–116. https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.17

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION