TOURIST ACTIVITY AS A DIRECTION OF THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.1

Keywords:

educational process, pre-school institution, tourist activities

Abstract

The article identifies the specifics of the organization of tourist activities in the educational process of preschool education. Forms and types of tourist activity and groups of conditions that ensure the organization of the educational process in preschool education: environmental, psychological and pedagogical, didactic, organizational are mentioned in the article. The educational process is presented as a controlled dynamic system consisting of interconnected elements that provide purposeful, step-by-step and planned activities of the teacher to organize educational interaction with the child. The organization of the educational process in preschool education involves the process of gaining personal experience and the formation of the child's personality in all activities (motions, games, artistic and creative activities) that are implemented in preschool age. Competence approach to the organization of the educational process directs it to obtain certain results. The content of the educational process in preschool education is considered not only as a system of knowledge, skills, attitudes, creative experience, but also competencies, which provide a diverse development of mental and physical abilities of students, their worldview, values, morality, which is the preparation for social life and the development of the child's personality. The content of preschool education is designed to provide the formation of a set of integrative personality traits at a level that meets the capabilities and patterns of child development in early childhood: curiosity, activity, emotional sensitivity, communication, ability to solve intellectual and personal problems. The need to study the problem of organizing tourist activities in the system of preschool education is attributable to new trends in the information society associated with the accumulation of scientific knowledge and the need to find effective mechanisms for their transfer and use.

References

Андрющенко Т.К. Туризм – нетрадиційна форма оздоровлення. Дошкільне виховання. 2007. № 7. С. 19-20.

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) нова редакція від 12.01.2021 №33. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu_Bazovoho_komponenta _doshkilnoyi_osvity.pdf (дата звернення: 17.10.2021).

Бевз В.Г. Интеграция и дифференциация в образовании. Наука и современность. Зб. наук. трудов НПУ имени М.П. Драгоманова. 2003. Т. ХLІ. С. 40–51.

Вілігорський О.М. Аспекти планування та організації туристичної діяльності дошкільника в умовах сучасного закладу освіти. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. 2009. Вип. 64. С. 111-113.

Выготский Л.С. Педагогическая психология. Москва : Педагогика, 1991. 480 с.

Гавриш Н.В. Методика ознайомлення дітей з навколишнім в дошкільному навчальному закладі. Підручник для ВНЗ. Київ : Слово. 2008. 408 с.

Дудка Т.Ю. Краєзнавчо-туристичний захід як інструмент розвитку процесу мислення дітей старшого дошкільного віку. Вісник Інституту розвитку дитини. Сер.: Філософія, педагогіка, психологія. № 29. 2013. С. 47-51.

Закон України «Про дошкільну освіту». Відомості Верховної Ради України. 2001. № 49. Редакція від 01.01.2021. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата звернення: 17.10.2021).

Закон України «Про туризм». Відомості Верховної Ради України. 1995 (зі змінами). № 31. Редакція від 16.10.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua /laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 17.10.2021).

Published

2021-12-30

How to Cite

АЛЕКСЄЄНКО-ЛЕМОВСЬКА, Л., & КАПТЮРОВ, А. (2021). TOURIST ACTIVITY AS A DIRECTION OF THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 3–9. https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.1

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION