CONSTRUCTION OF CHENILLE WIRE IN PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTION
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.6Keywords:
preschool children, design, chenille (fluffy) wire, artistic and creative activity, artistic workAbstract
The article analyzes the scientific works of Ukrainian scientists who dealt with issues of artistic design. It was found that productive activities are especially interesting for preschool children because they arouse their lively interest, allow them to show independence, apply their own, previously acquired experience. The researches of V. Zhurenko and L. Zaitseva substantiate the developmental possibilities of designing for the intellectual development of preschool children; prove the value of children's ideas about the environment, the development of manual skills and abilities in the process of constructive activity. The constructive activity contributes to the formation of stable cognitive interests, the development of creative activity. In the conditions of preschool educational institution teachers accompanying the design of pupils use various forms, methods, and means of educational activity. We consider the possibility of using different materials during specially organized forms of educational interaction and independent artistic activity to be a feature of constructive activity in a preschool institution. The publication highlights the typical mistakes that occur during the organization of artistic work in preschool educational institutions. Different types of design tasks are given, the levels of their complexity are considered. Traditional materials and types of design tasks for preschool children are presented. It was found that with the appearance of new interesting materials for creativity; the content of artistic design has significantly expanded. Based on the study of methodical reference literature, the concept of "chenille (fluffy) wire" is defined; its artistic characteristics are given. The basic methods of working with decorative wire are available to preschool children. Features of design from a chenille wire with preschool children are considered. Emphasis on safety recommendations is placed.
References
Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) нова редакція. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 22.10.2021).
Біла І.М. Динаміка розвитку творчого конструювання у дошкільному віці. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Київ : Видавництво «Фенікс», 2012. Т. ХІІ: Психологія творчості. Вип. 14. С. 26–37.
Біла І.М. Психологія дитячої творчості. Київ : Фенікс, 2014. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32309053.pdf (дата звернення: 22.10.2021).
Журенко Л. Творче конструювання як засіб інтелектуального розвитку дітей старшого дошкільного віку. URL: http://www.rusnauka.com/25_SSN_2009/Pedagogica/51493.doc.htm (дата звернення: 22.10.2021).
Зайцева Л.І. Вивчення особливостей процесу організації ознайомлення дітей дошкільного віку з об’єктами довкілля. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. № 3. С. 49–54.
Пісоцький О.П., Пісоцька Л.М. Характеристика продуктивних видів діяльності дітей старшого дошкільного віку. Психолого-педагогічні науки. 2018. № 3. С. 140–146. URL: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/939/1/24.pdf (дата звернення: 22.10.2021).
Попович О.М. До питання особливостей конструктивної діяльності дітей дошкільного віку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород, 2014. № 32. С. 156–158.
Сазонова А. Саприкіна О. Організація конструювання з дошкільниками. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2015. № 5. С. 26–32.
Федорович А., Савченко Л. Конструювання як засіб розвитку мислення дітей дошкільного віку. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/216688/216713 (дата звернення: 22.10.2021).