AIM AND RESULTATIVE COMPONENT OF CRITICAL THINKING FORMING OF FUTURE TEACHERS OF PRIMARY SCHOOL IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.17

Keywords:

critical thinking, target component, critical thinking forming, future teachers of primary school, professional training

Abstract

One of components of the system of critical thinking forming of future teachers of primary school in the process of professional training is exposed in the article on the basis of system approach. Goal and resultative, theoretical and methodological, subject-to-subject, semantical and technological, diagnostic components also belong to the constituents of this system. The content of goal and resultative component consists in determination of leading aim that is a systemically important factor and is realized at three levels (global, local, operative) and finds its embodiment in a concrete result ‒ increase of level of critical thinking formedness of future teachers of primary school. Each of three levels of content of goal and resultative component is thoroughly exposed at each level. So, at global level there is pedagogical interpretation of publicly-state order in the construction of model of critical thinking forming of future teachers of primary school in the process of professional training. Global level is presented by state, public and operative aims that are based on the most modern normatively-legal documents of Ukraine and conceptual positions. At local level critical thinking forming of future teachers of primary school becomes one of constituents of initiative aims on all subjects of professional direction in the process of studies in establishment of higher education. At operative level an aim consists in forming of aims in accordance with each separate type of activity (educational, quasi-professional, educational and professional) and in accordance with the study of educational subjects of professional direction, that in accordance with curricula belong to the cycle of professional preparation. Realization of aims at operative level comes true with support on the renewed taxonomy of aims of Bloom-Anderson. Expected results come out logically from determination of aims.

References

Гумерова Н.Л. Развитие педагогического целеполагания у учителей общеобразовательных школ: аксиологический подход : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Москва, 2008. 217 с.

Дубасенюк О.А., Семенюк Т.В., Антонова О.Є. Професійна підготовка майбутнього вчителя до педагогічної діяльності : монографія. Житомир : Житомир. держ. пед. ун-т, 2003. 193 с.

Калита Н. Підготовка вчителя початкової школи в контексті сучасних освітніх парадигм. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип. 14. С. 265‒269.

Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 472 с.

Починкова М.М. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки : автореф. дис. … доктора пед. наук : 13.00.04. Старобільськ, 2021. 44 с.

Про затвердження Національної рамки кваліфікацій : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п (дата звернення: 11.03.2020).

Про національну доктрину освіти : Указ Президента України від 17.04.02 р. № 347/2002. URL: http://ru.osvita.ua/legislation/other/2827/ (дата звернення: 17.03.2020).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 05.04.2019).

Столяренко В.Е., Столяренко Л.Д. Психология и педагогика. 4-е изд. Москва : Издательство Юрайт, 2015. 134 с.

Anderson L., Krathwohl D.R. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York : Longman, 2001. 336 p.

Published

2021-12-30

How to Cite

POCHYNKOVA М. (2021). AIM AND RESULTATIVE COMPONENT OF CRITICAL THINKING FORMING OF FUTURE TEACHERS OF PRIMARY SCHOOL IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 112–117. https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.17

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION