DEMOCRATIC VALUES IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS: THE EUROPEAN DIMENSION
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.3Keywords:
values, democratic values, democracy, equality, higher education, professional training, future early childhood education teacherAbstract
The article examines the issue of adherence to European educational values in the process of professional training of future teachers of preschool education institutions. The essence of the concept of «values» is revealed and various approaches to studying this term are presented. The definition of the concept of «professional training of preschool teachers» is clarified. Emphasis is placed on the main European documents that define the current values of the education system in European countries: the Declaration of Human Rights (1948); the Declaration of the Rights of the Child (1959); Convention on the Rights of the Child (1995); Charter of Fundamental Rights of the European Union (2000); Bucharest Declaration on Ethical Values and Principles of Higher Education in Europe (2004); Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education (2010), and others. The six fundamental democratic values that determine the development of European education are described: freedom, human dignity, justice, equality, respect for human rights, and solidarity. The conditions for the assimilation of European democratic values by future preschool education specialists are defined: substantive updating of educational components; studying European experience in the organization of education; organizing thematic trainings, workshops, round tables, and educational and methodological seminars for future educators in the educational process; use of interactive teaching methods (brainstorming, group discussions, case studies), project methods, role-playing games (simulation of real situations in the professional activity of a teacher), methods for developing critical and analytical thinking; informing students about international internship and academic mobility programs (in particular, Erasmus+); taking into account the results of informal education in the educational process; functioning of higher education institutions on the principles of democracy, equality, respect for human dignity, tolerance, and humanism.
References
Виховання цінностей особистості: європейський вектор та національний контекст : кол. моногр. / [Н. Безлюдна, В. Бойченко, О. Бялик [та ін.] ; за ред. О. М. Коберника ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань: Візаві, 2023. 392 с.
Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Золотухіна С. Т., Іонова О. М., Лупаренко С. Є. Актуальні цінності сучасної європейської освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 76, Т. 1. С.42-46. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.76-1.7
Локшина О. Політика європейського союзу у галузі освіти і навчання: цілі, пріоритети, ініціативи. Український педагогічний журнал. 2024. № 4. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/816/988
Матвеєва Н., Матішак М. Формування демократичних цінностей майбутніх педагогів: практико-орієнтований підхід. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2021. Вип. 14 (Ч. 2). С. 24-34.
Матішак М., Скоморовська І., Дідух І. Формування демократичної культури майбутніх магістрів дошкільної освіти: особистісно орієнтований підхід. Освітній простір України. 2019. Вип. 17. С.258-264. DOI:https://doi.org/10.15330/esu.17.258-264
Промоція європейських цінностей у студентському середовищі: досвід українських закладів вищої освіти: Аналітичний звіт. Українська асоціація викладачів і дослідників європейської інтеграції. Київ, 2024. 85 с.
Рибак О. Цінності та ціннісні орієнтації, їхнє значення у розвитку особистості. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2017. Вип. 1. С. 105-113.
Трофаїла Н. Д. Сучасна професійна підготовка майбутніх вихователів у системі дошкільної освіти України. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 65, Т. 1. С. 89-92. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.65-1.18
Хартія Європейського Союзу про основоположні права. URL: https://ccl.org.ua/posts/2021/11/hartiya-osnovnyh-prav-yevropejskogo-soyuzu/






