FORMATION OF PROFESSIONAL FOREIGN LANGUAGE COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.15Keywords:
foreign language competence, teacher, primary school, foreign language, professional trainingAbstract
The standards of professional competence for teachers in the domestic education system underwent a radical transformation at the turn of the 20th and 21st centuries and identified the development of a democratic, humanities- oriented system of values as a priority. Under such guidelines, professional pedagogical competence determines the optimal algorithm for training specialists and realising their potential in educational activities. The aim of this article is to identify the components of foreign language communicative competence of future primary school teachers in the context of their professional training. Methodology. Based on the analysis of scientific and pedagogical sources, the educational and professional training programme for first-level (bachelor's) higher education students majoring in «Primary Education» and research into approaches to defining the concept of «foreign language communicative competence», the components of this concept in the context of the professional training of future primary school teachers have been identified. Scientific novelty. The formation of foreign language communicative competence involves the correlation of several aspects of training: understanding the competence of a teacher and its implementation in the context of teaching in primary school, systematic mastery of a foreign language, the use of the concept of a teacher's professionogram for a systematic approach in the context of professional training of future primary school teachers, synergy between pedagogical and linguistic training for the realisation of professional potential, the introduction of an innovative dimension into professional pedagogical activity, and others. Conclusions. A distinctive result of the professional foreign language competence of primary school teachers is the formation of a culture of professional speech characteristic of this particular educational environment. In general, the main indicator of a teacher's professional speech is the unconditional correlation of the linguistic component with the curriculum. The culture of professional speech of a teacher becomes a system-forming element of linguistic culture in the educational system. Linguistic culture in the educational environment is primarily characterised by the systematicity and orderliness of linguistic elements and the rules for their application. For primary school teachers, the principles of linguistic culture take on specific meaning depending on specific pedagogical situations.
References
Бірюк Л. Я. Комунікативна компетентність майбутнього вчителя початкових класів: ретроспектива формування. Естетика і етика педагогічної дії : збірник наукових праць. Полтава, 2015. Вип. 11. С. 9–19.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. К.; Ірпінь: ВГФ: «Перун», 2001. 1440 с.
Волошина О. С. Підготовка вчителя початкових класів до оцінювання іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів засобами тестових технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Центральноукр. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка. Кропивницький, 2019. 20 с.
Задунайська Ю.В. Формування іншомовної комунікативної компетентності у вищих навчальних закладах педагогічного профілю. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-сontent/uploads/2016/10/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-3.pdf
Задунайська Ю.В. Формування професійної компетентності вчителя іноземної мови початкової школи. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2015. № 11. С. 105–110.
Карпова О. Сучасні підходи до викладання іноземної мови професійного спрямування. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2021. № 47. С. 179–183.
Кокнова Т. Теорія і практика формування лінгвометодичної компетентності майбутніх викладачів іноземних мов у процесі фахової підготовки : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Старобільськ, 2021. 610 с.
Кузенко О., Мацук Л. Професіограма сучасного вчителя початкових класів у руслі впровадження концепції Нової української школи. Освітній простір України. 2018. № 13. С. 160–166.
Моляка І. Англомовна фонетична компетентність як науково-методична проблема в освіті. Наука і освіта. 2023. №2. С. 48–53.
Ніколаєва С. Система навчання іноземних мов і культур студентів мовних спеціальностей (викладачів, перекладачів) : курс лекцій. Київ, 2011. URL: http://rep.knlu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/787878787/268/Lecture_4.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Освітньо-професійна програма 1.А3.00.01 Початкова освіта першого(бакалаврського) рівня вищої освіти. Київський столичний університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2025.URL:https://drive.google.com/file/d/1c3sGAvoPWaGA-fod31qxjvBvRk5Kn0JM/view
Петрик К.Ю. Іншомовна комунікативна компетентність як один із пріоритетних напрямків професійної підготовки здобувачів вищої освіти. Матеріали V Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. м. Харків, 2021. С. 98–103.
Пінчук І.О. Структура іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка: Педагогічні науки. Вип. 1, 2019. С. 100–106.
Тільняк Н. Мовна та мовленнєва компетентності як складові підготовки студентів технічних спеціальностей. 2024. URL: https://kumlk.kpi.ua/2024/01/17/%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D0%B0-%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%94%D0%B2%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D 0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96-%D1% 8F-2/






