ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.15Ключові слова:
іншомовна компетентність, вчитель, початкова школа, іноземна мова, професійна підготовкаАнотація
Стандарти професійної компетентності педагога в системі вітчизняної освіти пройшли кардинальну трансформацію на рубежі ХХ–ХХІ століть і визначили пріоритетним напрямом розвиток демократичної гуманітарно-орієнтованої системи цінностей. За таких настанов професійна педагогічна компетентність визначає оптимальний алгоритм підготовки фахівця й реалізації його потенціалу в освітній діяльності. Мета роботи – визначити складники іншомовної комунікативної компетентності майбутнього вчителя початкової школи у контексті професійної підготовки майбутнього педагога. Методологія. На основі аналізу науково-педагогічних джерел, освітньо-професійної програми підготовки здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальності «Початкова освіта» та дослідження підходів до визначення поняття «іншомовна комунікативна компетентність» визначено складники вказаного поняття у контексті фахової підготовки майбутніх вчителів початкової школи. Наукова новизна. Формування іншомовної комунікативної компетентності передбачає кореляцію кількох аспектів підготовки: розуміння компетентності педагога та його реалізації в умовах викладання в початковій школі, системність опанування іноземною мовою, використання концепту професіограми педагога для системного підходу у контексті фахової підготовки майбутнього вчителя початкової школи, синергію педагогічної та лінгвістичної підготовки для реалізації професійного потенціалу, залучення інноваційного виміру до професійної педагогічної діяльності та інші. Висновки. Своєрідним результатом професійної іншомовної компетентності вчителя початкових класів є формування культури професійного мовлення, характерного для цього конкретного освітнього середовища. Загалом основним показником професійного мовлення педагога є безумовна кореляція мовного компонента з навчальною програмою. Культура професійного мовлення педагога стає системоутворюючим елементом мовної культури в освітній системі. Мовна культура в освітньому середовищі передусім характеризується системністю та впорядкованістю лінгвістичних елементів і правил їхнього застосування. Для вчителя початкової школи принципи мовної культури набувають специфічного змісту залежно від конкретних педагогічних ситуацій.
Посилання
Бірюк Л. Я. Комунікативна компетентність майбутнього вчителя початкових класів: ретроспектива формування. Естетика і етика педагогічної дії : збірник наукових праць. Полтава, 2015. Вип. 11. С. 9–19.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. К.; Ірпінь: ВГФ: «Перун», 2001. 1440 с.
Волошина О. С. Підготовка вчителя початкових класів до оцінювання іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів засобами тестових технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Центральноукр. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка. Кропивницький, 2019. 20 с.
Задунайська Ю.В. Формування іншомовної комунікативної компетентності у вищих навчальних закладах педагогічного профілю. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-сontent/uploads/2016/10/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-3.pdf
Задунайська Ю.В. Формування професійної компетентності вчителя іноземної мови початкової школи. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2015. № 11. С. 105–110.
Карпова О. Сучасні підходи до викладання іноземної мови професійного спрямування. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2021. № 47. С. 179–183.
Кокнова Т. Теорія і практика формування лінгвометодичної компетентності майбутніх викладачів іноземних мов у процесі фахової підготовки : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Старобільськ, 2021. 610 с.
Кузенко О., Мацук Л. Професіограма сучасного вчителя початкових класів у руслі впровадження концепції Нової української школи. Освітній простір України. 2018. № 13. С. 160–166.
Моляка І. Англомовна фонетична компетентність як науково-методична проблема в освіті. Наука і освіта. 2023. №2. С. 48–53.
Ніколаєва С. Система навчання іноземних мов і культур студентів мовних спеціальностей (викладачів, перекладачів) : курс лекцій. Київ, 2011. URL: http://rep.knlu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/787878787/268/Lecture_4.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Освітньо-професійна програма 1.А3.00.01 Початкова освіта першого(бакалаврського) рівня вищої освіти. Київський столичний університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2025.URL:https://drive.google.com/file/d/1c3sGAvoPWaGA-fod31qxjvBvRk5Kn0JM/view
Петрик К.Ю. Іншомовна комунікативна компетентність як один із пріоритетних напрямків професійної підготовки здобувачів вищої освіти. Матеріали V Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. м. Харків, 2021. С. 98–103.
Пінчук І.О. Структура іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка: Педагогічні науки. Вип. 1, 2019. С. 100–106.
Тільняк Н. Мовна та мовленнєва компетентності як складові підготовки студентів технічних спеціальностей. 2024. URL: https://kumlk.kpi.ua/2024/01/17/%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D0%B0-%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%94%D0%B2%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D 0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96-%D1% 8F-2/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





