METHODOLOGY FOR DEVELOPING THE PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL READINESS OF FUTURE SPECIALISTS TO WORK IN INCLUSIVE PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.27Keywords:
psychological and pedagogical readiness, inclusive education, preschool education, specialist training methodology, professional competenciesAbstract
The article reveals the theoretical and methodological foundations for developing the psychological and pedagogical readiness of future specialists to work in inclusive preschool education institutions and presents a methodology for its formation. The methodological basis of the study included a theoretical analysis of scientific sources, pedagogical experiments, and comprehensive diagnostics of students’ readiness. The study employed surveys, social intelligence tests, observation, and analysis of practical task performance; key readiness criteria were identified: the development of social intelligence, awareness of inclusive educational practices, possession of professionally significant knowledge and skills, and the development of emotional-volitional qualities. A comprehensive one-year methodology for developing psychological and pedagogical readiness was designed, combining lectures, practical training, role-playing games, case- method teaching, seminars, and active student participation in the work of inclusive preschool institutions. Emotional- volitional qualities were developed through exercises in self-regulation, stress management, relaxation techniques, and emotional resilience practices. The study substantiated a system of criteria and levels of readiness, allowing for differentiated assessment of professional competencies and emotional-volitional resources of future educators. The results demonstrated that after implementing the developed methodology, the experimental group showed a significant increase in the level of psychological and pedagogical readiness for work in inclusive preschool education, with a higher proportion of students achieving a high level of readiness, whereas no significant changes occurred in the control group. The findings confirm the effectiveness of the methodology and its practical significance for preparing future specialists to work in inclusive preschool settings. They can be applied in educational programs to enhance the professional competencies of future educators.
References
Андрущенко В., Горбунова Л., Зязюн Л. Філософські засади трансформації вищої освіти в Україні на початку XXI століття: монографія. Київ : Педагогічна думка, 2017. 352 с.
Вітвицька С. С. Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів: монографія. Житомир: Вид. О.О. Євенок, 2019. 304 с.
Гузій Н. В. Професійна підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до педагогічної творчості в контексті тенденцій розвитку сучасної дошкільної освіти. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2013. № 44. С. 308–314.
Заєркова Н. В., Трейтяк А. О. Інклюзивна освіта від А до Я : порадник для педагогів і батьків. Київ: Слово, 2016. 68 с.
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта : від основ до практики : монографія. Київ: ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.
Кучерук О. С., Бойчук Ю. Д. Професіограма вчителя інклюзивної школи. Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців : Матеріали І Міжнар.наук.-практ. конф. студ. та молод. Учених (Україна, м. Суми, 25–26 квіт. 2019 р.). Суми, 2019. С. 42–48.
Малишевська І. А. Теоретико-методичні основи підготовки фахівців психолого-педагогічного профілю до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.03. Київ: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені М. Ярмаченка, 2018. 523 с.
Миронова С. П. Реалії та перспективи забезпечення інклюзивної освіти фахівцями. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. Вип. 32. Ч. 2. С. 5–10.
Педорич А. До питання готовності педагогів до інклюзивноїосвіти Освітологія. 2018. № 7. С. 101-107.
Потапкіна Л. В. Готовність до професійної діяльності як психолого-педагогічна проблема. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. 2015. № 1. С. 198–207.






