МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДО РОБОТИ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Юлія ТУБИЧКО ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-6569-8564

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.27

Ключові слова:

психолого-педагогічна готовність, інклюзивна освіта, дошкільна освіта, методика підготовки фахівців, професійні компетентності

Анотація

У статті розкрито теоретико-методологічні засади формування психолого-педагогічної готовності майбутніх фахівців до роботи в закладах дошкільної освіти з інклюзивною формою навчання та представлена методика її формування. Методологічна база дослідження включала теоретичний аналіз наукових джерел, педагогічні експерименти та комплексну діагностику готовності студентів. В ході дослідження використовувались анкетування, тести на соціальний інтелект, спостереження та аналіз виконання практичних завдань; визначено ключові критерії готовності: сформованість соціального інтелекту, обізнаність з інклюзивною освітньою діяльністю, наявність професійно важливих знань і умінь, розвиток емоційно-вольових якостей. Розроблено і представлено комплексну річну методику формування психолого-педагогічної готовності, що поєднує лекційні заняття, практичні тренінги, рольові ігри, метод кейсів, семінари та активну участь студентів у роботі інклюзивних закладів дошкільної освіти; емоційно-вольові якості розвивались через вправи на саморегуляцію, управління стресом, релаксаційні методики та техніки емоційної стійкості. Обґрунтовано систему критеріїв і рівнів готовності майбутніх педагогів, що дозволяє оцінювати професійні компетентності та емоційно-вольові ресурси диференційовано. Отримані результати довели, що після впровадження розробленої методики в експериментальній групі значно зросла частка студентів з високим рівнем психолого-педагогічної готовності до роботи в закладах дошкільної освіти з інклюзивною формою навчання, тоді як у контрольній групі суттєвих змін не відбулося. Результати підтверджують ефективність методики та її практичну значущість для підготовки майбутніх фахівців до роботи в умовах інклюзивної дошкільної освіти і можуть бути використані в освітніх програмах для підвищення професійної компетентності майбутніх фахівців.

Посилання

Андрущенко В., Горбунова Л., Зязюн Л. Філософські засади трансформації вищої освіти в Україні на початку XXI століття: монографія. Київ : Педагогічна думка, 2017. 352 с.

Вітвицька С. С. Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів: монографія. Житомир: Вид. О.О. Євенок, 2019. 304 с.

Гузій Н. В. Професійна підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до педагогічної творчості в контексті тенденцій розвитку сучасної дошкільної освіти. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2013. № 44. С. 308–314.

Заєркова Н. В., Трейтяк А. О. Інклюзивна освіта від А до Я : порадник для педагогів і батьків. Київ: Слово, 2016. 68 с.

Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта : від основ до практики : монографія. Київ: ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.

Кучерук О. С., Бойчук Ю. Д. Професіограма вчителя інклюзивної школи. Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців : Матеріали І Міжнар.наук.-практ. конф. студ. та молод. Учених (Україна, м. Суми, 25–26 квіт. 2019 р.). Суми, 2019. С. 42–48.

Малишевська І. А. Теоретико-методичні основи підготовки фахівців психолого-педагогічного профілю до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.03. Київ: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені М. Ярмаченка, 2018. 523 с.

Миронова С. П. Реалії та перспективи забезпечення інклюзивної освіти фахівцями. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. Вип. 32. Ч. 2. С. 5–10.

Педорич А. До питання готовності педагогів до інклюзивноїосвіти Освітологія. 2018. № 7. С. 101-107.

Потапкіна Л. В. Готовність до професійної діяльності як психолого-педагогічна проблема. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. 2015. № 1. С. 198–207.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

ТУБИЧКО, Ю. (2025). МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДО РОБОТИ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 194–199. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.27

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА