THE PECULIARITIES OF STUDYING THE UKRAINIAN TERMS OF DIGESTIVE SYSTEM’S ORGANS BY FOREIGN STUDENTS IN HIGH EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.22

Keywords:

professional medical communication, medical terminology, terms of the digestive system’s organs, professional language, educational-methodical materials

Abstract

The article presents educational and methodical materials necessary for studying the theme «The terms of the digestive system’s organs» in classes on the discipline «The fundamentals of Ukrainian medical terminology» at high educational establishment. The complex of tasks is aimed at the development of students’ communicative skills and abilities: to study the vocabulary to denote the organs of the digestive system, the rules of healthy lifestyle; be able to build monologue and dialogic expressions that describe the peculiarities of food digestion, using learned lexical units and phrases; to develop primary skills of collecting the anamnesis of gastroenterological diseases; to memorize phrases and sentences to acquire the rules of human behavior, which is aimed at maintaining and promoting health; to learn the stages of digetion; be able to distinguish and write Ukrainian terms to denote the main organs of the digestive system to the picture. The proposed system of tasks will help to master the initial skills and abilities to communicate orally and in writing in accordance with the goals and social norms of speech behavior in typical spheres and situations. Taking into account different methods and forms of work, the tasks with which it was possible to ensure the active participation of each student in the class, to stimulate interest and desire to study medical terminology in accordance with the topic of the class are singled out. It was suggested a variety of test and creative tasks to check the knowledge of the student’s studied topic. The materials described in the article are intended for foreign students of medical specialties who speak the language at the elementary level. Tasks selected on the basis of four main types of speech activity (listening, speaking, reading, writing) will help foreign students not only to expand their vocabulary, but also to achieve social interaction in a foreign language professional sphere.

References

Заліпська І.Я., Мельник Т. П. Вивчення теми «Сучасні медичні технології. Урок 1» із дисципліни «Українська мова як іноземна» для студентів медичних спеціальностей. Інноваційна педагогіка. Одеса. 2019. Випуск 18. Т. 1. С. 178–181.

Зозуля І., Новак О., Присяжна О. Формування навичок письмового мовлення в іноземних студентів. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2015. Випуск 11. С. 169–176.

Кочан І.М. Становлення і розвиток методики викладання української мови як іноземної. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2012. Випуск 7. С. 17–23.

Луцак С.М., Ільків А.В. Особливості концепції укладання підручника для студентів-медиків з української мови як іноземної. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Мовна комунікація: наука, культура, медицина». 2019. С. 69–72.

Професійна медична комунікація українською мовою лікаря з пацієнтом : посіб. для іноземних студ. / Вихрущ А. В., Драч І. Д., Заліпська І. Я. та ін. ; за ред. А. В. Вихруща, І. Я. Заліпської. Тернопіль : ТНМУ, 2021. 204 с.

Селіверстова Л.І. Лінгвістична та психологічна основа навчання української мови як іноземної. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2007. Випуск 2. С. 8–13.

Українська мова як іноземна для англомовних студентів-медиків : у 2 книгах / Луцак С.М., Ільків А.В., Криницька О.І. та ін. ; за ред. С. М. Луцак. Київ : ВСВ «Медицина», 2019.

Українська мова як іноземна для студентів медичних спеціальностей : навч. посіб. / Гаврищак І.І., Драч І.Д., Заліпська І.Я. та ін. ; за ред. М.П. Тишковець. Тернопіль : ТДМУ, 2019. 168 с.

Ушакова Н., Тростинська О. Вивчення української мови студентами-іноземцями: концептуальні засади. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2014. Випуск 9. С. 12–213.

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

ЗАЛІПСЬКА, І. (2021). THE PECULIARITIES OF STUDYING THE UKRAINIAN TERMS OF DIGESTIVE SYSTEM’S ORGANS BY FOREIGN STUDENTS IN HIGH EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 144–149. https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.22

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION