TO THE QUESTION USE OF MODERN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN COMPUTER SCIENCE LESSONS AT A SPECIAL SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.25

Keywords:

information and communication technologies, computer, computer science, pupils with special educational needs, special education

Abstract

The article draws attention to the urgent need to create a new philosophy of education aimed at unlocking the life potential of a child with special educational needs, which leads to the search for new ideas, modern methods and techniques started on an innovative basis. The question of use of modern computer tools is especially relevant for pupils of special educational institution because of their limited capabilities. Therefore, pedagogical technologies for the formation of knowledge and skills of using computer equipment and communication means for especial pupils are needed improvement. The article is presented analysis of current research on the problem of using information and communication technologies in computer science lessons in the context of special education. It is established that the current state of theoretical and practical solution to this problem in special pedagogy does not satisfy the public needs. Justified of the necessity of using computer tools training in work with children with psychophysical disabilities. The practice of using computer tools in computer science lessons in a special comprehensive school is considered. It has been found out that the process of using computer-based forms, methods, and teaching tools in computer science lessons at a specialized education institution requires a thorough analysis and should be done carefully considered. It is found that the use of information technologies gives an opportunity to modernize and improve the quality of education, as well as the interest of pupils to master the basic knowledge, which influences the formation of information and communication competencies in them in general. In focus on the correctional orientation of the use computer technologies in the process of mastering pupils educational material. It is outlined the prospect of further scientific work in the field of research.

References

Глазкова Н.Н. Обучение элементам информатики старших школьников с недоразвитием интеллекта : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Санкт-Петербург, 2007. 22 с.

Єжова Т.Є. Наукові підходи до навчання комп’ютерної грамоти розумово відсталих дітей. Наукові підходи до навчання комп’ютерної грамоти. 2010. № 7 (9). С. 218. URL: http://ap.uu.edu.ua/article/327 (дата звернення: 18.10.2021).

Запорожченко Ю.Г. Використання засобів ІКТ для підвищення якості інклюзивної освіти. Інформаційні технології в освіті. 2013. № 15. С. 138–145.

Качуровська О. Новітні засоби корекції та розвитку мовлення учнів із тяжкими вадами мови. Дефектологія. 2006. № 2. С. 46–49.

Легкий О.М. Організаційно-педагогічні умови використання комп’ютера у спеціальній школі : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2001. 16 с.

Миронова С. Використання комп’ютера у корекційному навчанні дітей з вадами інтелекту. Дефектологія. 2003. № 3. С. 41–45.

Савінова Н.В. Інформаційно-комунікаційні технології в корекційній освіті. Науковий часопис. Корекційна педагогіка. 2015. Вип. 30. С. 156–164. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/12014/1/Savinova.pdf (дата звернення: 17.10.2021).

Татьянчикова І., Сахно Т. Формування інформаційно-комунікаційних компетентностей в учнів на уроках інформатики. Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи : зб. тез доповідей учасників всеукр. наук.-практ. семінару, 12 березня, 2019 р. Київ : Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 2019. С. 91–94.

Трикоз С. Використання комп’ютерних технологій у навчанні дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи : зб. тез доповідей учасників всеукр. наук.-практ. семінару, 12 березня, 2019 р. Київ : Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 2019. С. 99–100.

Холковська І.Л. Корекційна педагогіка. Вінниця : ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2007. 328 с.

Шеремет М.К. Сучасні комп’ютерні технології в логопедичній роботі. Педагогіка та методики. 2001. Вип. 1. С. 183–192.

Published

2021-12-30

How to Cite

ТАТЬЯНЧИКОВА, І., & САХНО, Т. (2021). TO THE QUESTION USE OF MODERN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN COMPUTER SCIENCE LESSONS AT A SPECIAL SCHOOL. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 165–170. https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.25

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION