TENDENCY IN THE NEW UKRAINIAN SCHOOL REFORMING IN THE CONTEXT OF INTRODUCING OF CONTEMPORARY METHODS AND APPROACHES IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.15

Keywords:

New Ukrainian School reformation, the partner pedagogy, key competencies, educational fields, the interactive methods

Abstract

The article aim is the theoretical justification of the reforming tendency in education in the context of the contemporary methods and approaches application. The fast-paced changes in different existence spheres demand from the science and education the decisive actions that would be directed to solution of new problems. Ukraine in alliance with the other governments don’t stand on the sidelines in the education and science reforming issues, provides the new Governmental standards, gives a grounding for the further effective development of the country in general. In the article the basic documentation is being analyzed, that reflects the changes vector in the education of our country, in fact: The Law of Ukraine «About Education», the Fundamental component of the preschool education, The New Ukrainian School conception, The primary education governmental standard, The basic general education governmental standard. In conclusion, the conceptual approach to the Ukrainian school reforming is referred to the important values in the democracy society, that are grounded and apprehended the academicals freedom of the educator, his self-actualization by means of creative work, demand the strong connections establishment of all the subjects of educational process. Theoretically have been repurposed the approaches to the definition of the education importance: the basis consists of the educational fields, the context of which is dynamically forming according to the demands of times, regional requirements and opportunities, and also of the capabilities and government mentality. With the purpose to take into account (including the employment market) in the context of the educational fields the final result that correspond to the key competencies. The list of the key competencies of the Governmental standard of the primary and basic secondary education is grounded on the «The European Parliament and EU council recommendations concerning formation of the key competencies of the education during lifetime». The process of key competencies forming among students involves the technologies and approaches that are used in the educational process changing, namely: ideas of personal-oriented pedagogy, partner pedagogy, competent and active approaches. These approaches in logical combination with interactive methods contribute to the effective formation of soft skills, as well as subject competencies. The educational environment modeling with the participation of interactive technologies contributes to the intensification of the process, the creation of multilateral partnership communication.

References

Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / науковий керівник : А.М. Богуш. Київ : Видавництво, 2012. 26 с.

Державний стандарт базової середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. Київ : 2020. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyiserednoyi-osviti-i300920-898 (дата звернення: 12.11.2021).

Державний стандарт початкової освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. Київ : 2018. 30 с. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennyaderzhavnogo-standartu-pochatkovoyiosviti (дата звернення: 12.11.2021).

Зінченко А.Г., Саприкіна М.А. Навички для України 2030: погляд бізнесу. Київ : ТОВ «Видавництво» Юстон, 2016. 36 с. URL: https://careerhub.in.ua/wp-content/uploads/2016/10/Navichki_2030.pdf (дата звернення: 15.11.2021)

Калінічева Г. Якість вищої освіти як складова формування людського капіталу: виклики для України. Освітологія. 2021. № 10. С. 39–61. URL: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.103 (дата звернення: 19.11.2021)

Концепція Нової української школи : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р. Київ : 2016. 40 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf (дата звернення: 12.11.2021).

Пометун О.І., Середняк Т.К. Енциклопедія інтерактивного навчання. Дніпро, 2019. 141с.

Пометун О.І. Нова українська школа: розвиток критичного мислення учнів початкової школи : навчально-методичний посібник. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2020. 192 с.

Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 38-39 / Верховна Рада України. 380 с. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 12.11.2021).

Реалізація державної політики у сфері реформування загальної середньої «Нова українська школа» : монографія / за ред. С.Л. Лондара. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2019. 192 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/06/Realiz-derzh-polit-u-sf-ref-ZSO-NUSH-2019-key.pdf (дата звернення: 18.11.2021)

Published

2022-02-14

How to Cite

ФЕСЕНКО, О., & ЯКИМЧИКАС, Є. (2022). TENDENCY IN THE NEW UKRAINIAN SCHOOL REFORMING IN THE CONTEXT OF INTRODUCING OF CONTEMPORARY METHODS AND APPROACHES IN EDUCATION. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 95–100. https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.15

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION