TOWARDS THE ISSUE ON DETERMINING THE CRITERIA FOR ASSESSING THE QUALITY OF A TEXTBOOK ON LEGAL ENGLISH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.23

Keywords:

evaluation criteria, textbook, legal English

Abstract

An important aspect of prospective legal professionals’ foreign language training is the proper educational and methodological support for respective disciplines, which ables to take into account both modern needs of Ukrainian legal practice and the latest approaches to teaching a foreign language for specific purposes. The aim of this study is to determine the criteria for assessing the quality of a textbook on legal English. The paper states that a quality textbook should reflect the methodological system of the teacher (teaching), the system of student activities (learning) and the content of teaching/learning (study material). The author substantiates that the textbook on legal English is characterized by both macrostructure, the main components of which are the introductory part, thematic sections, grammar guide, bilingual glossary and microstructure, which consists of exercises and tasks of different types, as well as nontextual illustrative materials. The main focus of the study is on defining the criteria for assessing the quality of a textbook on legal English. In the article the quality of the textbook is seen as the system of mutually reinforcing components that ensure the implementation of the main functions of the textbook and help students achieve the necessary learning results of education. The paper substantiates that the criteria for assessing the quality of a textbook on legal English should measure its ability to achieve the main objectives of foreign language teaching for professional communication, namely practical, educational, cognitive, developmental, social and sociocultural. In the article, the author also considers the implementation of the outlined criteria on the example of Legal English through the Prism of the Law of Ukraine Training Manual. The author states that the aspects considered in this paper can serve as a basis for the development of a comprehensive textbook for teaching legal English.

References

Бориско Н.Ф. Концепция учебно-методического комплекса для практической языковой подготовки учителей немецкого языка (на материале интенсивного обучения) : монография. Киев : Изд. центр КГЛУ, 1999.

Буква закону : навчальний посібник з англійської мови для навчання професійного спілкування майбутніх правників / Л.М. Черноватий, І.П. Липко, В.Я. Міщенко та ін. ; за ред. Л.М. Черноватий, І.П. Липко. Харків : Право, 2011. 526 с.

Гриненко Д.В. Підручник з іноземної мови як один із ключових засобів забезпечення ефективності іншомовної освіти у школі: досвід країн Європейського Союзу, 2015. URL: http://ipvid.org.ua/upload/iblock/8d8/8d819c1d41a4375ef9c0d7a2cee2be2b.pdf

Гришкова Р.О. Сучасний підручник іноземної мови як засіб міжкультурного спілкування. Наукові праці. Педагогічні науки. Випуск 15, 2018. С. 165–169.

Дзіман Г.М. Формування у майбутніх військових фахівців з інформаційних технологій англомовної компетентності в академічному письмі. Кандидатська дисертація ; Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Київ, 2020. 270 c.

Михеева С.А. Система формализованных критериев оценки школьного учебника. Теоретические и прикладные исследования. 2017. С. 147–183.

Навчально-методичне забезпечення освітніх компонентів : довідник для пед. та наук.-пед. працівників / уклад. Н.М. Савельєва. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2017. 80 с.

Національний стандарт вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» для першого (бакалаврського) рівня освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/vishcha-osvita/zatverdzeni %20standarty/12/21/081-pravo-bakalavr.pdf

Посібник з англійської мови для студентів-юристів / В.П. Сімонок, Т.І. Костюченко, Т.В. Олійник та ін. ; за заг. ред. проф. В.П. Сімонок. Харків : Право, 2005. 264 с.

Про затвердження Інструктивно-методичних матеріалів для проведення експертами експертиз електронних версій проектів підручників : Наказ Міністерства освіти і науки України № 1183 від 31.10.2018.

Програма з англійської мови для професійного спілкування / Бакаєва Г.Є., Борисенко О.А., Зуєнок І.І. та ін. Київ : Ленвіт, 2005. 119 с.

Сем’янів А.Є. Компетентнісний підхід у підручниках з іноземної мови. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 62, Т. 1. С. 74–79.

Callanan H. and Linda Edwards. Absolute Legal English Book (English for International Law), Delta Publishing, 2011.

Frost A. English for Legal Professionals, Oxford University Press Elt, 2009.

Grenman K. The future of printed school books. Finland : Utgivare, 2010. 42 p.

Grishyna O., Zaiarna I., Kyryievskyi O., Vorenberg A., Swenson D.R. Model Course Syllabus “Advanced Legal Writing”, Chemonics International Inc., 2021. 39 p.

Krois-Lindner A. and TransLegal. International Legal English Student’s Book: A Course for Classroom or Self-Study Use, Cambridge University Press, 2011.

Krois-Lindner A., Firth M. and TransLegal. Introduction to International Legal English Student’s Book: A Cours for Classroom or Self-Study Use, Cambridge University Press, 2008.

Legal English through the Prism of the Law of Ukraine : training manual. S. A. Volhina, K. A. Yuzefovych, I. S. Zaiarna, O. Yu. Zhyhadlo ; I. S. Zaiarna, T. A. Trubchaninova (Eds.). Odesa : Publishing house “Helvetica”, 2021. 394 p.

Legal path : навч.-практ. Посіб / Уклад.: О.Ю. Кузнецова, Л.О. Голубнича, Т.П. Бесараб та ін. Харків : Право, 2017. 188 с.

Reinders H. Do Classroom Textbooks Encourage Learner Autonomy, 2011. P. 265–272.

Richards C. J. The Role of Textbooks in a Language. Curriculum Development in Language Teaching. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. Р. 45–51.

Stolbova et al. Model Syllabus. Legal English Course, 2021. URL: https://docs.google.com/document/d/1f2e7WW_NEAciZNXun_cJITjngIP4Gtdw/edit?usp=sharing&ouid=108473680469298683493&rtpof=true&sd=true

Published

2022-02-14

How to Cite

ЗАЯРНА, І. (2022). TOWARDS THE ISSUE ON DETERMINING THE CRITERIA FOR ASSESSING THE QUALITY OF A TEXTBOOK ON LEGAL ENGLISH. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 150–155. https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.23

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION