PREDICTORS OF THE BENEFITS OF PRESCHOOL EDUCATION: PARENTAL EXPECTATIONS AND ATTITUDES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.5

Keywords:

parental attitudes, parental expectations, choice of preschool institution, criteria, quality of preschool education

Abstract

The article contains substantiation and systematization of prognostic factors, which represent parents’ expectations about the possibilities of the preschool institution to provide effective indicators of the child’s development, these expectations are related to the realization of the child’s personal resources. For this purpose, we have studied the criteria that parents focus on when choosing a preschool institution. Criteria are positioned in the reflections of parents as the leading markers of conditionally “attractive”, “desirable” preschool institution for education, training and development of the child, the acquisition of appropriate competencies. Methodology. The research has been based on the conceptual provisions of systemic, synergetic and axiological approaches to identify and analyze the logic of extrapolation of ideas about the quality of preschool education to parents’ decision to choose a preschool institution. The application of the criterion approach was relevant for the methodological foundations of the study, because semantically it emphasizes the degree of presentation of those features that indicate the effectiveness of educational services. The study of criteria presupposed the coherence of their meaning, as choice is a subjective assessment of reality and the context to which it relates. The method of survey research became a diagnostic tool. The scientific novelty of the study is determined by the differentiation of criteria that parents focus on when searching for a preschool institution for their children. In particular, these are significant indicators of human resources of preschool education, the results of its activities, material and information resources and dispositional (territorial) factor. Conclusions. The choice of a preschool institution by parents is a multicriteria one, at the same time focused on determining the most significant indicator among others. Priority is given by parents, first of all, to the localization of the preschool institution, its material base, human resources, then a positive image and information openness in the activity.

References

Березіна О. Дошкільні навчальні заклади нового типу: батьківські очікування. Актуальні проблеми науки та освіти: зб. матер. XVІІ підсумкової наук.-прак. конфер. викладачів МДУ / за заг. ред. К. Балабанова. Маріуполь : МДУ, 2015. С. 252–254.

Буркуна Н., Чорноморець В. Дошкільний заклад очима батьків: за результатами моніторингового дослідження. Дошкільне виховання. 2009. № 10. С. 3–4.

Дослідження якості дошкільної освіти: складові освітнього середовища: аналітичний звіт / МОН України; ДНУ «Інститут освітньої аналітики», Київ, 2019. 70 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2019/07/DO-1.pdf

Загородня Л. Якість освітніх послуг як компонент іміджу дошкільного навчального закладу. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2017. Вип. 35. С. 150–161.

Кіндрат І. Управлінські аспекти моніторингу якості дошкільної освіти в умовах інтегрованого освітнього процесу. Modern directions of theoretical and applied researches. 2013. С. 1–9.

Ключові показники якості дошкільної освіти / МОН України; Український інститут розвитку освіти. Київ, 2021. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/2021/01/25/Klyuchovi%20pokaznyky%20yakosti%20 doshkilnoyi%20osvity.pdf

Козак Л., Швидка І. Якість дошкільної освіти на сучасному етапі. Освітологічний дискурс. 2018. № 3–4 (22–23). С. 198–208. URL: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/545

Критерії якості дошкільної освіти: звіт за результатами дослідження в межах міжнародного проекту «Міжнародні критерії якості дошкільних освітніх програм» / упорядн. Н. Софій, Ю. Найда. Київ, 2019. 80 с.

Крутій К. Моніторинг як сучасний засіб управління якістю освіти в дошкільному навчальному закладі. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2006. 172 с.

Пітерс Я. Підвищення якості дошкільної освіти та догляду за дітьми в Україні : консультаційний звіт. Гент : VBJK, 2018. 45 с.

Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти / за наук. ред. Є. Чернишової. Київ : ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», 2014. 230 с.

Фроленкова Н. Якість дошкільної освіти в Україні: феномен поняття. Молодий вчений. 2015. № 2 (4). С. 116–119.

Grogan K.E. Parents’ choice of pre-kindergarten: the interaction of parent, child and contextual factors. Early Child Development and Care. 2012. Vol. 182. No 10. pp. 1265–1287.

Published

2022-04-13

How to Cite

ГАЛЯН, О. (2022). PREDICTORS OF THE BENEFITS OF PRESCHOOL EDUCATION: PARENTAL EXPECTATIONS AND ATTITUDES. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 31–37. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.5

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION