FORMS OF METHODOLOGICAL WORK WITH YOUNG TEACHERS IN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.11

Keywords:

preschool institution, methodical work, young teachers, traditional forms, innovative forms

Abstract

The article specifies the essence of methodical work with young teachers in preschool education; the main approaches to its organization are highlighted and the semantic characteristics of its varieties are presented. The requirements for the organization of methodical work with young teachers in a modern preschool institution are outlined: innovation, dialogue, trust, creativity, focus on supporting individual development of teachers, providing the necessary space for independent decision-making, responsibility, competence. There are traditional (pedagogical councils, pedagogical readings, conferences, methodological seminars, methodological associations, schools of excellence, schools for young educators, initiative creative groups) and innovative (use of modern diagnostic techniques to identify the level of competence of educators; implementation of methodological support in kindergarden; involvement of a young teacher in innovative educational activities; improving self-education through the use of online resources) forms of organizing methodological work with young teachers in the conditions of preschool education. It is emphasized that only the right approach to the choice of content, forms and methods of methodical work, their rationally appropriate combination will eliminate gaps in theoretical knowledge and practical skills of young educators, achieve success and self-realization in the profession. It is emphasized that methodical work with young teachers in preschool education should focus on: updating the content of preschool education, study and application of educational technologies; deepening and expanding the knowledge of young educators, activating their creative potential; organization of an effective educational space for children; innovative activity of specialists, etc.

References

Безсонова О. Сучасний стан професійного розвитку молодих педагогів у ДНЗ. Молодий вчений. 2018. № 1 (1). С. 253–257.

Боярчук І. Шляхи оновлення змісту та форм методичної роботи в умовах реформування освітньої галузі. URL: https://wp.nmc-pto.rv.ua/DOK/IS_2018/Bojarchuk.pdf.

Бусленко В. Індивідуальні форми методичної роботи з педагогами дошкільного навчального закладу. URL: http://bilatserkva-dnz12.edukit.kiev.ua/metodichna_robota/.

Гурковська Т. Самоосвіта педагогічних працівників. Практика управління дошкільним закладом. 2016. № 7. С. 18–22.

Добош О. Організація роботи методичного кабінету дошкільного навчального закладу в умовах інноваційної діяльності. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2013. Вип. 26. С. 64–67.

Дячковська Л. На допомогу методисту : порадник. Миколаїв, 2012. 116 с.

Калуська Л. Нові підходи до методичної роботи в ДНЗ. Дошкільне виховання. 2005. № 11. С. 10–11.

Кіндрат І. Інтелектуальні карти в методичній та управлінській діяльності. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2018. № 9. С. 24–28.

Погрібняк Н. Методичні засади організації індивідуальних форм науково-методичної роботи з педагогами дошкільного навчального закладу. Основні орієнтири розвитку системи освіти Запорізької області у 2012–2013 навчальному році (дошкільна освіта) : метод. реком.; у 3-х ч. / упоряд. Л. Батліна, Г. Григоренко. Запоріжжя : Акцент Інвест-Трейд, 2012. Ч. ІІІ. С. 82–93.

Примірне положення про методичний кабінет закладу дошкільної освіти : Наказ МОН від 16.04.2018 р. № 372. URL: http://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/60597/.

Стаєнна О. Віртуальний методичний кабінет: доступ 24/7. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2019. № 10. С. 20–24.

Сучасні вимоги до методичної роботи у дошкільному навчальному закладі : методичний посібник. Черкаси, 2011. 55 с. URL: http://www.twirpx.com/file/877410/.

Published

2022-04-13

How to Cite

ІВАХ, С. (2022). FORMS OF METHODOLOGICAL WORK WITH YOUNG TEACHERS IN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 66–72. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.11

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION