PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF JUNIOR STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISORDERS IN THE CONDITIONS OF INCLUSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.30

Keywords:

psychological and pedagogical support, children with intellectual disorders, younger students, teachers, specialists, teachers’ assistants, parents, students

Abstract

The article substantiates the expediency of improving psychological and pedagogical support of students with intellectual disorders in an inclusive school. Modern research on the organization of inclusive learning is analyzed. The range of problems faced by specialists, parents of children with special educational needs, parents of children with normal development, children with special educational needs and other students of inclusive class is outlined. Studies of scientists have proved that it is advisable to form a diversity of the educational system, namely the transition to educational standards, which guarantees successful socialization and improvement of the "quality of life" for all children with problems of development; creation of an effective system of psychological and pedagogical support for students with problems in development; reconsideration of the system of preparation and training not only social educators and psychologists, but also teachers of mass schools wich educfite children with problems of development. It has been proved that two basic position are the of the construction of correction and pedagogical training of children with different levels of mental insufficiency. Firsty, it is necessary to take into account the regularities of the formation of educational activity during the time of normal development; Secondly,it is nesserary to take into account the qualitative features of cognitive and productive activities of children. To provide correction and pedagogical support to students with mental insufficiency, the need to take into account: somatic health condition of students with different levels of mental insufficiency was determined; features of cognitive activity childrens; implementation of psychological and pedagogical support of students with mental insufficiency by specialists of the school concilium; selection of teaching staff capable of carrying out inclusive education of children with different educational needs; establishing a positive psychological climate in the inclusive secondary class and in the family environment of children studying in inclusion; establishing close relationships between the teacher, the student, the parents, support service specialists interested in positive results from inclusive learning was determined. The directions, on which the psychological and pedagogical support of children with special educational needs like education, support, social development ensuring positive relationships and emotional attachments with adults and peers without psychophysical features, is exended are outlined.

References

Выготский Л.С. Проблемы дефектологии. Москва, 1995. 340 с.

Гаврилов О.В. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2009. 308 с. С. 147.

Гладченко І.В., Супрун М.О., Висоцька А.В. Соціалізація дитини з обмеженими розумовими можливостями в сучасному освітньому вимірі : навчально-методичний посібник. Київ : Інститут спеціальної педагогіки, 2014. 214 с.

Калініна Т.С. Психологічний супровід дітей із ЗПР як основна стратегія діяльності спеціального психолога. Вісник наукових праць Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія : «Педагогічні науки». 2011. Грудень. № 23 (234). С. 165–170.

Кузава І.Б. Інклюзивна освіта дошкільників, які потребують корекції психофізичного розвитку: теорія і методика : монографія. Луцьк : ПП Іванюк В.П., 2013. 292 с.

Основи інклюзивної освіти : навчально-методичний посібник / за заг. ред. А.А. Колупаєвої. Київ : А. С. К., 2012. 308 с.

Пахомава Н.Г., Пахомова В.А. Інтегративна підготовка фахівця до роботи в умовах інклюзії. Науковий часопис. Корекційна педагогіка. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2016. С. 36–41.

Рассказова О.І., Тарасенко Н.В. Можливості використання методики «картки-життєві історії» в розвитку соціальності дошкільників та молодших школярів з особливими освітніми потребами. Дитина з особливими потребами. 2016. № 11 (23). С. 27–30.

Савула В.В. Готовність педагогів як основний фактор успішності інклюзивного процесу в освіті. Формування готовності педагогічних працівників до роботи з дітьми з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання : тематичний зб-к. Рівне : РОІППО, 2014. С. 137–150.

Сак Т.В. Індивідуальне оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі : навч. курс та наук.-метод. посіб. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2011. 168 с.

Published

2022-04-14

How to Cite

ПРОСКУРНЯК, О. (2022). PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF JUNIOR STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISORDERS IN THE CONDITIONS OF INCLUSION. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 191–197. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.30

Issue

Section

SECTION 2 SPECIAL EDUCATION