PECULIARITIES OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF CADETS OF MINISTRY OF INTERIOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.34

Keywords:

competence, professional training, higher education institution of the Ministry of Internal Affairs, criterion of competence formation

Abstract

The importance of introducing a competency-based approach to the higher education system is outlined. The target
orientation of the competence approach is determined. The main task of the educational process in higher education is
revealed. The content of the system of professional training of cadets of the Ministry of Internal Affairs is considered. The
definition of the concept "professional competence of cadets of the Ministry of Internal Affairs" is given, various author's
approaches to the interpretation of the concept are considered. The degree of coverage of professional competence
of cadets of the Ministry of Internal Affairs is characterized. Signs of readiness for professional activity are presented.
The structural components of professional competence and stages of professional development of cadets of the Ministry
of Internal Affairs (options, professional training, professional adaptation, primary and secondary professionalization,
skills) are indicated. The conditions for achieving efficiency in professional activities are determined. The criteria
of professional competence are presented and characterized: motivational-target, cognitive, effective-activity. The peculiarities of the content of professional and psychological training are described. The role of professional orientation
in ensuring the application of situational tasks in the study of subjects of the block of professional and practical training
and various situational tasks during the passage of various scenarios. Emphasis is placed on the importance of fulfilling
scenarios for future employees to solve new tasks, probable and non-standard professional situations. It is stated that
among the types of professional competence the most important are those that are important for the implementation
of job responsibilities in the course of professional activities (search, prevention, certification, communication, design
and organizational). The relevance of the inclusion of knowledge, skills and abilities that will be needed by employees in
future professional activities to the content of the educational process in higher educational institutions of the Ministry
of Internal Affairs of Ukraine is summarized.

References

Артюшин Г.М. Сучасні вимоги до змісту та результатів освітньої діяльності у вищих військових навчальних закладах України. Збірник наукових праць. Ч. 1. 2015. №22, URL: https: // library. udpu. edu. ua / library_files / zbirnuk_nayk praz / 2015 / 1 / 3. pdf.

Бондаренко В.В., Худякова Н.Ю., Давигора Ю.І. Практичні аспекти формування професійної компетентності працівників патрульної поліції. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 202. № 5(125) 20. С. 29–35.

Борисюк О.М. Характеристика професійної компетентності офіцерів ОВС. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія «Психологічна». 2014. № 1. С. 67–76.

Гапоненко Г.М. Формування професійної компетентності водолазів-підривників у вищих військових навчальних закладах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2014. 308 c.

Задорожна М. Основні характеристики сформованості професійної компетентності майбутніх дільничних офіцерів поліції. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: «Педагогічні науки». 2021. № 22(3), С. 93–102.

Заїка Л.А. Формування професійної компетентності майбутніх магістрів військового управління із застосуванням технологій імітаційного моделювання : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2019. 305 с.

Кришевич О.В. Психологічні аспекти розв’язання конфліктів у слідчій діяльності МВС України : автореф. дис. … канд. психол. Наук : 19.00.06. Київ, 2002. 18 с.

Литвин В.В. Формування та розвиток професійної компетентності патрульного поліцейського. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2018. № 1. С. 277–288.

Скрябін О.М. Професійна компетентність працівників карного розшуку та її види. Наука і освіта. 2009. № 1 / 2. С. 115–119.

Published

2022-04-14

How to Cite

ТЯГНИРЯДНО, Є. (2022). PECULIARITIES OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF CADETS OF MINISTRY OF INTERIOR. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 217–221. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.34

Issue

Section

SECTION 2 SPECIAL EDUCATION