THE IMPLEMENTATION OF LANGUAGE AND LITERATURE EDUCATION AT THE PRIMARY SCHOOL BY GRADUATES OF THE PEDAGOGICAL COLLEGE THROUGH THE NUS PRISM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.5

Keywords:

the speech-communicative competence, the State standard of primary education, the pedagogue

Abstract

The purpose of our scientific intelligence is to collect from the analysis of key concepts, research sources and the legal and regulatory framework of the research issue, to systematize and scientifically interpret objective information on the state of research in pedagogical science, which in turn makes it possible to study the importance and significance of the implementation of language-literary education in primary school by graduates of pedagogical college through New Ukrainian School. The methodological basis of the study is theoretical methods of scientific knowledge such as content-analysis, synthesis, research of scientific literature, generalization and concretization. The scientific novelty of the chosen research is reflected in the fact that the essence of the concept of «language-literary education» in the elementary school in the context of New Ukrainian School and its influence on the teaching activity of graduates of the pedagogical college; a basis has been established for a competency-based approach for the teaching of language and literature to junior pupils during the professional activities of graduates of the pedagogical college; noted the important mission and strategic place of the graduates of the Pedagogical College in the realization of the linguistic and literary educational branch through the prism of New Ukrainian School; the concept of human-centerednessas as the pedagogical competence is highlighted in the pedagogical educational process of Ukraine by graduates of pedagogical college. The Revolution of Dignity has intensified the further development of civil society by reforming Ukraine’s education. On the basis of the new Act “About education”, the State Standard for Primary Education noted the unqualified consolidation in the comprehensive development of Ukrainian-language education.

References

Боса В.П. Формування мовленнєвої компетентності майбутніх учителів іноземних мов у процесі вивчення фахових дисциплін : монографія. Житомир, 2019. 160 с.

Гордійчук О., Сандуляк М.-М. Навчання молодших школярів аудіюванню у викладанні мовно-літературної освітньої галузі. Інновації в науці: сучасний вимір: матеріали Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. молодих дослідників (22 квітня 2021 року, м. Суми). Суми, 2021. С. 59–61.

Єфіменко А., Ішутіна О. Робота з медіатекстом на уроках мовно-літературної освітньої галузі як метод формування медіаграмотності молодших школярів. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2021. Вип. 14 (Ч. 1). С. 125–132.

Калінін В.О. Педагогічна технологія «діалог культур» як засіб формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови : монографія. Житомир, 2007. 276 с.

Климова К.Я. Теорія і практика формування мовно-комунікативної професійної компетенції студентів нефілологічних спеціальностей педагогічних університетів : монографія. Житомир, 2010. 562 с.

Конституція України : Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text (дата звернення: 28.01.2022).

Пономарьова К.І. Реалізація компетентнісного підходу в системі початкової мовної освіти. VІІ Волошинські читання «Шкільна мовно-літературна освіта: традиції і новаторство»: матер. Всеукраїнської наук.-практ. конф., (17 травня 2019 р., м. Київ). Ін-т педагогіки НАПН України. Київ, 2019. С. 105–111.

Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти : Пост. Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-п#Text (дата звернення: 28.01.2022).

Про затвердження Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 15 січня 2018 р. № 36. ULR: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0036729-18#Text (дата звернення: 28.01.2022).

Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 28.01.2022).

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України; Концепція від 14 грудня 2016 р. № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р#Text (дата звернення: 28.01.2022).

Семеног О.М. Професійна підготовка майбутніх учителів української мови і літератури : монографія. Суми, 2005. 404 с.

Семеног О.М., Кожем’якіна І.В. Розвиток професійної мовно-мовленнєвої компетентності вчителя початкової школи: теорія і практика : монографія. Суми, 2020. 239 с.

Фенцик О. Тенденції методичної підготовки майбутніх учителів початкової школи: мовно-літературна освітня галузь. Освітні обрії. № 1 (50). 2020. С. 185–189.

Published

2022-04-14

How to Cite

ВІНТОНЯК, О. (2022). THE IMPLEMENTATION OF LANGUAGE AND LITERATURE EDUCATION AT THE PRIMARY SCHOOL BY GRADUATES OF THE PEDAGOGICAL COLLEGE THROUGH THE NUS PRISM. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 31–36. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.5

Issue

Section

SECTION 3 PRE-SCHOOL EDUCATION