MONOCENTRIC AND POLYCENTRIC APPROACHES IN THE FORMATION OF COMMUNICATIVE AND SPEECH COMPETENCE OF HUMANITIES STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.27

Keywords:

innovations, educational conditions, mono- and poly-approach, selection, inventory, ranking

Abstract

In modern linguodidactic discourse, there is an increasing heterogeneity in the selection, scope and connections between methodological approaches aimed at forming the communicative and speech competence of students of humanitarian institutions of higher education. In this regard, the purpose of the article is to analyse such approaches between the extreme ways of their selection – mono- and polycentric. The publication outlines the main conceptual features of the definitions of “learning principle”, “approach”. Thorough material on scientific research in this area has been collected. In order to achieve the goal, the main methods were the comparative method, the method of extrapolating the essence of approaches to specific competencies that are being formed; the method of ranking, which determines the species-gender relations and the relationship of inclusion between approaches, the method of modelling and schematic representation of heterogeneous approaches. The scientific novelty of the study is that for the first time in one article an attempt was made to coordinate polycentric and monocentric approaches in the selection of linguodidactic approaches to the formation of communicative and speech competence of students of the College of Humanities and Education. For the first time, a monocentric approach in the formation of specific competencies, the need for competency and system-synergetic, personal-pragmatic, communicative-activity, discourse-centric approaches and the possibility of involving an indefinite set of peripheral approaches for specific functional ability to form specific components of communicative and speech competence within the framework were justified. The conclusions of the study are to recognize the heterogeneity in the classification and selection of methodological approaches in language didactics of higher education, the possibility of their framework delineation and polycentric content in each methodological situation or in achieving a narrow linguodidactic goal.

References

Бабенко В.В. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури у процесі навчання стилістики : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ, 2019. 244 с.

Вигранка Т.В. Дидактичні умови формування мовленнєвої компетентності студентів філологічних спеціальностей в освітньому середовищі закладів вищої освіти : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 / Тернопіл. нац. пед. ун-т ім. Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2019. 215 с.

Голуб Н. Підходи до навчання української мови в основній школі. Українська мова і література в школі. 2015. № 3. С. 2–10.

Дрозд Т.М. Розвиток комунікативної компетентності вчителів філологічних спеціальностей у системі післядипломної освіти : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2017. 275 с.

Зимняя И.А. Педагогическая психология : учебник для вузов. Изд. 2-е, доп., испр. и перераб. Москва : Логос, 1999. 384 с.

Зінченко В.М. Методика формування мовно-мовленнєвих компетентностей на засадах системного підходу учнів старших класів гімназії : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2015. 245 с.

Копусь О.А. Теоретико-методичні засади формування фахової лінгводидактичної компетентності майбутніх магістрів-філологів : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.02. Луганськ : Б. в., 2013. 543 с.

Кремень В.Г., Ільїн В.В. Філософія : мислителі, ідеї, концепції : підручник. Київ : Книга, 2005. 528 с.

Кучерук О.А. Система методів навчання української мови в основній школі : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.02 / Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2012. 453 с.

Нечепоренко М.А. Формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Вінницький національний аграрний університет; Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка. Вінниця; Тернопіль, 2019. 290 с.

Новиков А.М., Новиков Д.А. Методология научного исследования. Москва : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2010. 280 с.

Рускуліс Л. В. Методична система формування лінгвістичної компетентності майбутніх учителів української мови у процесі вивчення мовознавчих дисциплін : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02 / Херсон. держ. ун-т. Херсон, 2019. 550 с.

Словник-довідник з української лінгводидактики : навч. посіб. / кол. авторів за ред. М. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2015. 320 с.

Published

2022-04-14

How to Cite

СКРИПНИК, Н. (2022). MONOCENTRIC AND POLYCENTRIC APPROACHES IN THE FORMATION OF COMMUNICATIVE AND SPEECH COMPETENCE OF HUMANITIES STUDENTS. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 176–182. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.27

Issue

Section

SECTION 3 PRE-SCHOOL EDUCATION