PROJECT ACTIVITIES AS A MEANS OF FORMING RESEARCH SKILLS IN FUTURE PRIMARY SCHOOL SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.2.7

Keywords:

project method, project activities, research skills, formation of research skills, future specialists of primary school

Abstract

The purpose of the article is research the formation of research skills of future primary school teachers in project activities. The article investigates theoretical and practical aspects of the essence of the formation of research skills of future primary school teachers in project activities. The concepts were revealed such as "project method", "project activity", "research skills", "formation of research skills". The peculiarities of teaching were considered in the integrated course "I explore the world" in elementary school. The influence of project activity was substantiated during the study of academic disciplines "Moder lesson of integrated learning", "Project and research work on natural science in primary school" on the formation of research skills of future primary school teachers. Special attention is given to the fact that project activities as a means of forming research skills of future primary school specialists. Different approaches are indicated to the formation of research skills of future primary school teachers in project activities. The study was revealed that research skills are as one of the types of professional skills of a teacher, which are an integrated formation of mental and practical actions that ensure the implementation of multifunctional search activities, self-determination and professional self-development of a person capable of conducting various studies. The project activity allows attracting students to creative intellectual search, to develop new approaches to the modern concept of education, which based on universal values. Implementation of projects are possible related to life situations, is the best means of independent activity of future primary school teachers, which stimulates cognitive, emotional development, interest, enables individualization and differentiation of learning, develops creative thinking, strengthens students' cognitive motivation, integrates previously acquired knowledge, forms research skills.

References

Бєляєв С.Б. Процедурна інтеграція методологічних підходів у розробці системи професійної підготовки майбутніх учителів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. VII (78), Issue 196, Maj. Р. 7-10.

Про вищу освіту: Закон України від 26.02.2021 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 11.03.2021).

Зосименко О.В. Особливості проведення дослідно-експериментальної роботи з організації проектної діяльності майбутніх педагогів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 5. С. 219-233.

Ізбаш С.С. Реалізація творчих проектів у навчальному процесі сучасної школи. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького: Збірник наукових праць. Серія: Педагогіка. 2010. № 5. С. 92–97.

Калита О.П. Формування комунікативної компетентності майбутніх юристів засобами проектних технологій : дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2012. 261 с.

Коваль Л.В. Професійна підготовка майбутніх учителів у контексті розвитку сучасної початкової освіти : технологічний підхід : монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2011. 330 с.

Комар О.А. Інтерактивна технологія в підготовці майбутніх учителів початкової школи: теорія і практика : монографія. Умань : РВЦ «Софія», 2010. 326 с.

Лиходєєва Г.В. Навчально-дослідницькі уміння та дослідницька діяльність учнів у психолого-педагогічній літературі. Дидактика математики: проблеми і дослідження. 2007. № 27. С. 89–94.

Онопрієнко О.В. Проекти в початковій школі: тематика та розробки занять. Київ : Шкільнй світ, 2007. 128 с.

Мієр Т.І. Організація навчально-дослідницької діяльності молодших школярів : монографія. Кіровоград : ФО-П Александрова М.В., 2016. 424 с.

Проєкт нового Державного стандарту початкової загальної освіти. URL: https://www.soippo.edu.ua/images/Мобільна_сторінка/Учителю_початкових_класів/Проект_державного_стандарту_початкової_загальної_освіти.pdf.

Published

2021-05-20

How to Cite

БУДНІК, С., & БОЛЬШАКОВА, Ю. (2021). PROJECT ACTIVITIES AS A MEANS OF FORMING RESEARCH SKILLS IN FUTURE PRIMARY SCHOOL SPECIALISTS. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 43–48. https://doi.org/10.32782/apv/2021.2.7

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION