PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF OFFICERS OF THE OPERATIONAL LEVEL OF MILITARY EDUCATION AND EXPERIMENTAL VERIFICATION OF THEIR EFFICIENCY
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.19Keywords:
border guard officers; professional training; professional competence; development; pedagogical conditions.Abstract
The article is devoted to the problem of professional training of border guard officers of the operational level of military education. The purpose of the article is to carry out a selective-aspect analysis of scientific literature on the presented problem of determining pedagogical conditions for the development of professional competence of border guards. The author proved the relevance of the problem proposed in the article: the content of professional training of officers of the State Border Service of Ukraine should take into account the best world experience of professional training of representatives of the security and defense sector, changes in the modern world community and, at the same time, the European integration vector. One of the ways to ensure high-quality professional training of future border officers of the operational level of military education is to increase the level of their professional competence. The following pedagogical conditions are proposed: taking into account the requirements of the competence approach and the peculiarities of the professional activity of border guards in the professional training of operational level officers; the use of modeling methods in the educational process in order to perform leadership functions in the professional activities of border guards; systematic introduction of modern pedagogical technologies into the process of border guard officers, which make it possible to study the components of operative and official activity; improvement of the methodology of conducting organizational forms and ways of implementing professional activities according to NATO standards. The content of each pedagogical condition is revealed. The results of the formative stage of the pedagogical experiment regarding the effectiveness of pedagogical conditions for the development of the professional competence of border guard officers of the operational level of military education are presented. The conclusions of the conducted research and the prospects of further scientific research are formulated (clarification of the content of methodological recommendations to scientific and pedagogical workers regarding its development).
References
Багрій В. Н. Критерії та рівні сформованості професійних умінь майбутніх соціальних педагогів. Зб. наук. пр. Хмельницького ін-ту соціальних технологій Університету «Україна». 2012. № 6. С. 10–15.
Канівець Т. М. Основи педагогічного оцінювання: [навчально-методичний посібник]. Ніжин : Видавець ПП Лисенко М.М., 2012. 102 с.
Коджаспірова Г. М., Коджаспірова А. Ю. Словник з педагогіки. М. : ІКЦ «МАРТ», 2005. 149 с.
Лемешко О. Професійна компетентність як складова готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до локалізації нестандартних ситуацій в пунктах пропуску через державний кордон. Збірник наукових праць «Військова освіта» Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. 2016. № 1(33). С. 179–184
Луговська Е. М. Критерії оцінювання фахової компетентності техніків-механіків агропромислового виробництва. Науковий вісник Донбасу. 2013. № 1. URL: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN21/13lemtav.pdf (дата звернення: 12.06.22).
Мішенюк Р. М. Результати експериментальної перевірки педагогічних умов розвитку професійної компетентності у майбутніх магістрів управління органами охорони державного кордону в процесі фахової підготовки. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер. : Педагогічні та психологічні науки. 2015. № 1. С. 145–160. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnapv_ppn_2015_1_14 (дата звернення: 12.06.22).
Миропольська О. В. Формування професійної компетентності фахівців митних органів в умовах службової діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. : 13.00.04 / Нац. акад. Держ. прик. служби України ім. Б. Хмельницького. Хмельницький, 2010. 20 с.
Тернопільська В. І., Дерев’янко О. В. Визначення критеріїв сформованості професійної компетентності майбутніх гірничих інженерів. Наук. часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Пед. науки. 2010. Вип. 31. С. 264–267.
Торічний О. В. Формування професійної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників засобами проектної діяльності. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Педагогіка. 2016. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2016_1_10 (дата звернення: 12.06.22).