FORMATION OF READINESS OF FUTURE EDUCATORS FOR PEDAGOGICAL INTERACTION WITH FAMILIES OF INTERNALLY DISPLACED CHILDREN

Authors

  • Mariana NEZAMAI Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.4

Keywords:

professional activity, future specialists of preschool education institutions, pedagogical interaction, internally displaced persons, formal, informal (intra-company) and informal vocational education.

Abstract

The article raises the issue of forming the readiness of future educators of preschool education institutions for pedagogical interaction with the families of IDP children, which is due to hostilities in the eastern regions of Ukraine. As a result of large-scale internal movement in a large part of the population there were economic, social, psychological and pedagogical problems. In particular, in children from internally displaced families we observe stress disorders, difficulties in relationships with parents, disorders of speech development, emotional and volitional sphere, etc. Thus, the pedagogical teams of ZDO face difficult tasks: to help them adapt to new conditions; to promote the solution of internal family problems; create a favorable environment for the comprehensive development of each child. The purpose of the work is to consider the process of forming the readiness of future educators of preschool institutions for pedagogical interaction with the families of children of internally displaced persons. Methodology. A number of methods were used in the study. Namely: the study of scientific psychological and pedagogical, educational and methodological literature, programs, state regulatory framework, textbooks that determine the content of this readiness; synthesis, comparison, generalization and systematization of views of scientists on various aspects of the researched problem; content analysis of basic research concepts; pedagogical experiment (ascertaining, forming and control stages); statistical - methods of mathematical processing of experimental data; quantitative, qualitative analysis and graphical presentation of research results. Scientific novelty - for the first time the process of formation of readiness of future educators of ZDO for pedagogical interaction with families of children of internally displaced persons is revealed, which is provided by integration of formal, informal (intrafirm) and informal professional pedagogical education. The modular program «Modern pedagogical technologies in preschool education», which contributed to variable learning on the internship site, is considered. Experimental sites have been singled out as a temporary structural unit for advanced training in pedagogical interaction in the form of internships in the areas of innovation. Conclusions. The effectiveness of the process of forming the readiness of future educators of preschool education institutions for pedagogical interaction with the families of children of internally displaced persons is ensured provided that future teachers are involved in all types of professional pedagogical education: formal, informal, informal. The best forms and methods of forming this readiness are lecture-presentation, business, interactive games, workshops, case method, problem solving, pedagogical training, moderation, work in pairs, groups, workshops, creating cases, games for an interactive whiteboard.

References

Взаємодія ДНЗ та сім’ї : навчально-методичний посібник / уклад. О.А. Рудік, І. В. Молодушкіна. Харків : Основа, 2013. 222 с.

Галицька Т. В. Взаємодія закладу дошкільної освіти з родиною: сучасні підходи. Дошкільний навчальний заклад. 2018. № 11. С. 11–13.

Горбенко Н. А., Взаємодія закладів дошкільної освіти з батьками – співпраця заради майбутнього. URL: https://lib.iitta.gov.ua/717784/1/pdf

Закон України «Про освіту» URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/ show/1060-12

Калашнікова Л. М., Жерновникова О. А. Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях : навчальний посібник. Харків, 2016. 260 с.

Крутій К. Взаємодія з батьками та взаємовідносини з дітьми. 1111 запитань до професора. Запоріжжя, 2012. С. 224–275.

Прийма С. М., Аніщенко О. В. Формальна освіта. Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Формальна освіта.

Семенова Н., Лаврів Х., Бондарчук Д. Взаємодія дошкільного навчального закладу і сім’ї у вихованні особистості дитини дошкільного віку як психолого-педагогічна проблема. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 2. С. 19–29.

Стаднік Н. В., Волинець Ю. О. Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти до партнерської взаємодії з батьками вихованців. URL: https://www.narodnaosvita.

Шепеленко Т., Пінська О. Психолого-педагогічні умови формування готовності студентів до творчої професійно-педагогічної діяльності. URL: journal.kdpu.edu.ua.

Published

2021-10-27

How to Cite

НЕЗАМАЙ, М. (2021). FORMATION OF READINESS OF FUTURE EDUCATORS FOR PEDAGOGICAL INTERACTION WITH FAMILIES OF INTERNALLY DISPLACED CHILDREN. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 22–28. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.4

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION