FOREIGN PEDAGOGY ABOUT THE SPEECH DEVELOPMENT OF PRESCHOOLERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.5

Keywords:

language, speech, speech development, communication, thinking, cognition.

Abstract

The purpose of the article is to study the views of foreign classics teachers on the development of speech of preschool children, to identify ideas that have not lost their relevance today. To achieve this goal, a number of theoretical research methods were used: analysis, synthesis, generalization. The scientific novelty of the study is to generalize the views of teachers who worked in different periods, on the development of children’s speech, drawing parallels between them, as well as documents governing the content of modern preschool education. The article analyzes the ideas reflected in the works of Aristotle, T. Campanella, Ja.A. Comenius, J. Locke, J.-J. Rousseau, J.G. Pestalozzi, F. Froebel, M. Montessori, P. Kergomar on speech work with preschool children. It also identifies the content and pedagogical tools that can be implemented in modern preschool education. The article proves that the problem of speech development of preschoolers is extremely important and always relevant. The philosophers of antiquity tried to solve it. And modern language  teachers are looking for optimal ways to develop speech in preschool children. Analysis of the works of foreign teachers of the past allowed us to identify ideas that remain relevant today and can serve as a guide for modern scientists. In particular, the provisions on the early start of work on speech development, the role of gestures in the development of speech, the relationship of sensory experience and speech development, the role of motivation in the process of speech development, etc. remain important. Ideas about the role of parents in the development of children’s speech, as well as the use of nature and the environment, which can be productive in the modern world of gadgets, remain relevant in modern conditions.

References

Базовий компонент дошкільної освіти. 2021. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/ Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 01.02.2021).

Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років : монографія. Київ : Видавничий дім «Слово», 2004. 375 с.

Богуш А., Гавриш Н. Оптимізація мовленнєвої роботи з дітьми в розвивальному середовищі дошкільного навчального закладу. Дошкільне виховання. 2012. № 10. С. 5–9.

Завязун Т. Розвиток мовлення дошкільників як проблема сучасної вікової психології. Pregraduálna príprava profesionálov v oblasti vzdelávania dospelých. Prešov, 2018. S. 294–306.

Калмикова Л. Про школу рідної мови. Дошкільне виховання. 1992. № 11. С. 20.

Коменский Я.А. Материнская школа, или о заботливом воспитании юношества в первые шесть лет : избр. пед. соч. / под ред. А. Пискунова. Москва : Педагогика, 1982. Т. 1. С. 211–280.

Крутій К. Педагогіка Марії Монтессорі: руйнуємо міфи. Дошкільне виховання. 2020. № 10. С. 16–20.

Надворна О. Розвиток мовлення в системі Монтессорі. Дошкільне виховання. 2014. № 8. С. 16–19.

Песталоцци Й.Г. Избранные пед. произведения: в 3 т. / под ред. М. Шабаевой. Москва, 1963. Т. 2. С. 217–225; 279–289.

Піроженко Т. Комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільника. Тернопіль : Мандрівець, 2010. 152 с.

Поніманська Т. Дошкільна педагогіка : підручник. Київ : Академвидав, 2013. 464 c.

Улюкаєва І. Він випередив свій час. Дошкільне виховання. 2012. № 3. С. 3–7. 13. Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки : навч. посіб. / упоряд. З. Борисова. Київ : Вища школа, 2004. 511 с.

Published

2021-10-27

How to Cite

ТАБАКА, О. (2021). FOREIGN PEDAGOGY ABOUT THE SPEECH DEVELOPMENT OF PRESCHOOLERS. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 29–34. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.5

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION