PREPARATORY TEACHERS OF PRIMARY SCHOOL BEFORE THE IMPLEMENTATION OF NATIONAL-PATRIOTIC EDUCATION OF STUDENTS: A COMPETENT APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.6

Keywords:

national and patriotic education, primary school teacher, competent and proactive approach

Abstract

The article is devoted to one of the urgent problems of training future primary school teachers to carry out nationally patriotic education. The issue of professional training of primary school teachers in the light of new modern requirements and legal documents to ensure national-patriotic education, in particular, the Concept of nationalpatriotic education of children and youth, is revealed. The essence of the competence and activity approach in this process is revealed. The main focus is on the role of the primary school teacher in organizing the conditions of students' activities to realize the goals and objectives of national-patriotic education of younger schoolchildren It has been established that the training of a future primary school teacher based on the competence approach in the light of the requirements of the Ukrainian present requires ensuring perfect conditions for professional training and requires awareness of the role of the student in the process of his professional formation, preparation for constant self-improvement and self-realization, the ability to feel a high personal meaning of everything that is happening in the process of professional activity. The State Standard of Primary Education states that the requirements for mandatory learning outcomes are determined taking into account the competency approach, and civic and social competencies are among the key competencies of first-level education learners. The formation of an active civic position, responsibility for one's life, development of the community and society, preservation of the surrounding world -. one of the value guidelines on which the implementation of the goal of primary education is based. The process of formation of patriotic views and beliefs requires constant improvement and adjustment of ways, content and set of activities for education seekers of different age categories in educational institutions of all levels.

References

Бех. І.Д. Виховання особистості : У 2 кн. Кн. 2 : Особистісно орієнтований підхід : науково-практичні засади : навч.-метод. посібник. Київ : Либiдь, 2003. 344 с.

Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України ; Головний редактор В.Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Козакова Н.Б. Реалізація компетентнісного підходу в навчанні молодших школярів. Методика та технологія. URL https://urok.osvita.ua/materials/edu_technology/31210/ (дата звернення: 21.11.2022).

Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України :затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України 06 червня 2022 року №527. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#n7 (дата звернення: 17.09.2022).

Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України : Лист МОН від 10.06.2022 № 1/6267-22 URL https://drive.google.com/file/d/1XVeAD492Hj-Wy3o2PxFMX2L7bBbx5enC/view (дата звернення: 07.11.2022).

Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 н.р. : Лист МОН від 10.08.2022 № 1/9105-22 URL: https://drive.google.com/file/d/1HvuZxzpuZyaiyJJxE_88rbZDT8J8RbdP/view

Моренко О.М. Розвиток професійної компетентності майбутніх фахівців як педагогічна проблема. Молодий вчений. 2018. № 1(1). С. 361–364.

Про затвердження Державного стандарту початкової освіти затверджено : постанова Каб. Мін. УКРАЇНИ від 21 лютого 2018 року № 87. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.10.2022).

Про затвердження професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)" : затверджено Наказом Мінекономіки від 23.12.2020 року № 2736. URL: https://zakon.rada.gov. ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 15.10.2022).

Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX: редакція від 01.07.2022, підстава-2315-IX URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 07.10.2022).

Теличко Н.В. Професійна компетентність як базова основа педагогічної майстерності вчителя початкових класів. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія : Педагогіка, психологія, філософія. 2014. Вип. 199(1). С. 376–383. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnau_ped_2014_199%281%29__61 (дата звернення: 15.11.2022).

Шевчук Т.Є. Громадянська компетентність як елемент формування особистості майбутніх фахівців. «Young Scientist» № 4.1 (56.1) April, 2018. С. 85–88.

Published

2023-02-28

How to Cite

МОРЕНКО, О. (2023). PREPARATORY TEACHERS OF PRIMARY SCHOOL BEFORE THE IMPLEMENTATION OF NATIONAL-PATRIOTIC EDUCATION OF STUDENTS: A COMPETENT APPROACH. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 36–43. https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.6

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION