USE OF PROJECT LEARNING TECHNOLOGY IN THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.10

Keywords:

project, project technology, project activity, primary schoolchildren, teacher, New Ukrainian school.

Abstract

The article considers the problem of using project learning technology in the New Ukrainian school. It is noted that in the New Ukrainian School the priority is the formation of general skills and abilities, as well as methods of activity, the level of development of which largely determines the success of all further education. The aim of the article is to study the theoretical foundations and features of the use of project-based learning technology in the New Ukrainian School. When analyzing the concept of "project technology", a working definition of project technology of primary schoolchildren was formulated as a joint educational and cognitive, creative play activities of students with a common goal, agreed ways of working to achieve the overall result. It was found that the method is based on the development of cognitive interests of students, the ability to independently construct their knowledge, navigate in the information space, show their knowledge in matters related to the topic of the project. It is established that in the process of organizing students’ project activities, the teacher acts in different role positions. The classification of projects is presented: by duration of time, by level of integration, by way of predominant activity, by way of predominant activity of students. The stages corresponding to the structure of educational activity are determined: motivational, preparatory, information-operational, reflexiveevaluative. In order to optimize the project activities of children, an algorithm is proposed. For example, a project on «Rivers and reservoirs of our area» was considered, which was created and implemented in the integrated course «I explore the world». It is concluded that the value of project activities lies in enriching the subjective experience of children with new knowledge and methods of activity, and the use of projects allows to develop creative abilities, logical thinking, the desire to discover new knowledge and the ability to discover them in modern reality.

References

Бібік Н. Нова українська школа: порадник для вчителя: підручник. Київ: Літера ЛТД, 2018. 160 с.

Білик В. Проєктна діяльність – основа розвитку творчих здібностей молодших школярів. Початкова школа, 2013. № 5. С. 6–8.

Використання проєктної технології у початковій школі. URL: http://osvita.ua/school/lessons_summary/ edu_technology/33260.

Бєляєв С. Підготовка студентів до використання проєктної технології. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін. Запоріжжя, 2009. Вип. 55. С. 31–34.

Державний стандарт початкової освіти URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/prozatverdzhennyaderzhavnogo- standartu-pochatkovoyi-osviti.

Зимняя И., Сахарова Т. Проектная методика обучения английскому языку. Иностранные языки в школе. 1991. № 3. С. 9–12.

Коваленко Є. Проєктна технологія як засіб формування творчої особистості: історико-теоретичний аспект. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки : науковий журнал / гол. ред. Є. І. Коваленко. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2011. № 3. С. 14–18.

Концепція Нової Української Школи : ухвалений рішенням колегії МОН 27 жовтня 2016 р. URL: https://inlnk.ru/WDDxk.

Лук’янова Л. Технологія організації проєктної діяльності. Імідж сучасного педагога. 2009. № 10 (99). С. 16–21.

Онопрієнко О. Проєктна діяльність у початковій школі. URL: https://inlnk.ru/WyYQy

Освітні технології: навчально-методичний посібник / за ред. О. М. Пєхоти. Київ: АСК, 2002. 255 с.

Published

2021-10-27

How to Cite

ІЛЬЇНА, О. (2021). USE OF PROJECT LEARNING TECHNOLOGY IN THE NEW UKRAINIAN SCHOOL. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 63–68. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.10

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION