DIAGNOSIS OF THE VALUE AND AESTHETIC COMPONENT OF PROFESSIONAL READINESS OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS TO TEACH INTEGRATED COURSES “I EXPLORE THE WORLD” AND “ART” IN THE CONDITIONS OF NUS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.13Keywords:
value-aesthetic component, professional readiness of future primary school teachers, integrated courses, New Ukrainian schoolAbstract
The article is devoted to the problem of professional training of future primary school teachers to teach integrated courses “I explore the world” and “Art” in the New Ukrainian school. The authors clarify the meaning of the concept of “professional readiness for educational activities of future primary school teachers”, which is interpreted as an integrated education, aimed at effectively solving educational problems of integrated courses “I explore the world” and “Art” through the system of psychological and pedagogical and methodological and industry knowledge, skills, motives and values, qualities and abilities of the teacher, necessary for the effective implementation of all types of educational activities. It is proved that the value-aesthetic component, which includes ideological and emotionalaesthetic criteria, plays an important role in the structure of professional readiness of a future primary school teacher to study integrated courses “I explore the world” and “Art”. Diagnosis of this component of professional readiness of future primary school teachers to teach integrated courses “I explore the world” and “Art” in the New Ukrainian school. Based on the analyzed diagnostic results, it is concluded that the emotional and aesthetic readiness of students for professional activities in primary school is recorded at the elementary and reproductive level, the growth of which depends on the development of empathic abilities of future teachers and the ability of emotional and aesthetic evaluation of human relationships, natural phenomena and objects, values of art culture, works of art, therefore, there is a need to update the content and procedural side of professional training of future primary school teachers in order to form an emotional and aesthetic component of professional readiness to teach integrated courses “I explore the world” and “Art” in the New Ukrainian schools.
References
Авраменко К.Б. Методична підготовка вчителів початкових класів у педагогічних навчальних закладах України (1956–1996) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Київ, 2002. 20 с.
Андрущенко В.П. Роздуми про освіту : Статті, нариси, інтерв’ю. 2-ге вид., доповн. Київ : Знання України, 2008. 819 с.
Безпалько О.В. Формування готовності студентів педвузу до проєктування організаційних форм виховної діяльності : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, 1998. 190 с.
Бойко В.В. Тест на емпатійні здібності. URL: http://psytests.org/boyko/empathy.html.
Дурай-Новакова К.М. Формирование профессиональной готовности студентов к педагогической деятельности : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. Москва, 1983. 32 с.
Кацинська Л.Л. Визначення рівня сформованості ціннісних орієнтацій. Технології виховного процесу. Рівне : Видавництво ІПКПК, 1997. С. 10‒14.
Мартиненко С.М. Основи діагностичної діяльності вчителя початкової школи : навчально-методичний посібник. Київ : Сім кольорів, 2010. 262 с.
Невмержицький О.А. Теоретичне обґрунтування динаміки світоглядних переконань студентів. Концептуально-методологічні основи проєктування методів і засобів діагностики освітніх результатів у вищих навчальних закладах : монографія / За заг. ред. В.І. Лугового, О.Г. Ярошенко. Київ : «Педагогічна думка», 2014. С. 119‒130.
Самчук З.Ф. Світоглядні основи соціально-філософського дослідження ідеології: проблема критеріїв та пріоритетів вибору / АПН України. Донецьк : АРТ-ПРЕС, 2009. 328 с.
Сластёнин В.А. Профессионально-педагогическая подготовка современного учителя. Педагогика. 1991. № 10. С. 79–84.