ОЦІНКА ДЕЯКИХ ПОКАЗНИКІВ ФІЗИЧНОГО ЗДОРОВ’Я ПЕРШОКЛАСНИКІВ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.5

Ключові слова:

молодший шкільний вік, антропометричні показники, фізичне здоров’я, нова українська школа, традиційна система навчання

Анотація

Комплексною оцінкою адаптаційних можливостей першокласників до нових умов життєдіяльності, зумовлених початком навчання у школі, є системний аналіз усіх складових здоров’я, з обов’язковим дослідженням усіх функціональних систем організму. Це визначаю актуальність проблем формування та зміцнення індивідуального здоров’я, постійні моніторинги рівня фізичного здоров’я школярів в умовах навчання. У нашому досліджені здійснено порівняльну оцінку деяких показників фізичного здоров’я першокласників, котрі розпочали навчання за традиційною системою та в умовах нової української школи (НУШ). Обстеження проведено на 200 школярах, розділених на дві групи, залежно від умов навчання (по 100 осіб), враховуючи статевий аспект. Обстеження щодо фізичного здоров’я школярів проведено упродовж двох етапів: перший – під час традиційної системи навчання (контрольна група обстежуваних), другий – у умовах навчання НУШ (експериментальна група). Використано загальноприйняті методи антропометрії та визначення індексів фізичного здоров’я першокласників. Під час обробки отриманих даних використовувались методи варіаційної статистики з оцінкою t-критерія Стьюдента. Встановлено, що діти НУШ характеризувалися вищими вагоростовими показниками та індексом гармонійності фізичного розвитку. Першокласники традиційної системи навчання мали перевагу за показниками життєвого індексу та силовим індексом кисті; відзначено знижені показники сили м’язів кисті в усіх обстежуваних, відносно вікових норм. Рівень функціональних можливостей серцево-судинної систем молодших школярів за показниками, що характеризують ступінь економізації роботою кровообігу, відповідає середньому; достовірних відмінностей між групами обстежуваних не виявлено. За рівнем фізичного стану мають перевагу дівчата (високий рівень), порівняно з хлопцями (І група – вище середнього, ІІ група – середній). Зауважимо, що в умовах навчання НУШ хлопці мали нижчі показники фізичного стану, дівчата достовірно нижчі. Загалом, результати нашого дослідження щодо особливостей показників фізичного здоров’я молодших школярів свідчать як про їх гетерохронність, залежно від умов навчання, та наявність значної частки дітей з низьким рівнем розвитку фізичних якостей.

Посилання

Балакірєва О. М., Бондар Т. В. та ін. Соціальна обумовленість та показники здоров’я підлітків та молоді: за результатами соціологічного дослідження в межах міжнародного проекту «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді» : монографія. К. : Фоліант, 2019. 127 с.

Боднар І., Кожук Н. Тести й нормативи для визначення рівня фізичної підготовленості і здоров’я школярів середнього шкільного віку. Спортивна наука України. 2015. 4(68). с. 9–17.

Булачок М. А. Адаптація учнів до навчання в освітньому середовищі. Актуальні проблеми безпеки життєдіяльності людини в сучасному суспільстві: матеріали Всеукраїнської науково-теоретичної інтернет-конференції, Миколаїв : МНАУ, 2021. С. 289–291.

Гозак С. В., Парац А. М., Єлізарова О. Т., Шумак О. В., Філоненко О. О. Гігієнічне обгрунтування гранично допустимого навчального навантаження учнів у загальноосвітніх навчальних закладах. Актуальні питання захисту довкілля та здоров’я населення україни. 2017. Випуск 3. С.203–249.

Даниленко Г. М., Турчина С. І., Костенко Т. П., Романова Н. Г. Скрутні життєві обставини та фізичний розвиток дитини. Охорона здоров’я дітей та підлітків: зб. наук. пр. 2019. № 1. С. 67–71.

Кремень В. Г. У змісті шкільної освіти мають відбутися зміни. Дзеркало тижня. Україна. 2015. № 9 С. 2.

Коц С.М., Коц В.П., Коваленко П.Г. Характеристика функціонального стану серцево-судинної системи дітей шкільного віку. Біорізноманіття, екологія та експериментальна біологія, 2021, № 1. С. 68–75.

Криворучко Н. В., Масляк І. П. Шляхи підвищення фізичного розвитку та фізичної підготовленості молодого покоління. Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Зб. наук. пр. Київ. 2016. 11(81). С. 57–60.

Мандюк А. Б. Порівняльний аналіз тестів рівня фізичної підготовленості в Україні та зарубіжних країнах. Слобожанський науково-спортивний вісник. Зб. наук. праць. Харків : ХДАФК. 2014. № 2(40). С. 90–93.

Мамешина, М., Масляк, І. Функціональний стан серцево-судинної системи учнів початкової школи. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення.2021. С. 92–97.

Рихаль В. І., Гук Г. І., Гарбар Д. О., Дмитрів Р. Л. Показники фізичного здоров’я учнів середнього шкільного віку. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Випуск 9 (154) 2022. С. 86–91

Чернякова Г. М., Меркулова Т. В. Особливості фізичного розвитку школярів у сучасних умов. Український журнал дитячої ендокринології. № 3. 2019. С. 21–26.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-14

Як цитувати

ДМИТРОЦА, О., & КОРЖИК, О. (2023). ОЦІНКА ДЕЯКИХ ПОКАЗНИКІВ ФІЗИЧНОГО ЗДОРОВ’Я ПЕРШОКЛАСНИКІВ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 27–34. https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.5

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА