ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ХІМІЇ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.32Ключові слова:
інформаційно-комунікаційні технології, дистанційна освіта, віртуальні хімічні лабораторії, інклюзивна освітаАнотація
У статті висвітлено тенденції розвитку інклюзивної освіти під час вивчення хімії в умовах дистанційно- го навчання. Розглянуто поняття «віртуальна лабораторія», охарактеризовано види віртуальних засобів, що надають можливість всім учасникам навчального процесу, незалежно від фізичних можливостей робити хімічні експерименти та актуальність їх застосування в інклюзивному середовищі закладів загальної середньої освіти. Мета статті полягає в аналізі віртуальних хімічних лабораторій та їх можливостей, перевірці їх ефектив- ності під час навчання дітей з особливими освітніми потребами. Проаналізовано літературні джерела із вико- ристання віртуального хімічного експерименту на уроках хімії під час навчання дітей з особливими потребами. На основі досліджень визначено переваги та недоліки використання віртуальних лабораторій, їх позитивний вплив на процес навчання дітей з особливими потребами. Здійснено огляд сучасних віртуальних хімічних засобів навчання котрі доцільно використовувати в інклю- зивному середовищі під час вивчення хімії. Наведено приклади віртуальних хімічних лабораторій, котрі визнані в Україні та за її межами, а саме: ChemCollective, phet.colorado.edu, Chemist Free- Virtual Chem Lab, VirtuLab. Описано їх функціональні можливості та методику застосування як спеціально розроблених програмних засобів, для застосування в освітніх цілях в інклюзивному середовищі закладів загальної середньої освіти. Встановлено, що віртуальні хімічні лабораторії дають змогу виконувати хімічний експеримент всім, неза- лежно від фізичних особливостей учнів. Надають можливість учням котрі були відсутні на занятті виконувати досліди, забезпечують індивідуальний темп виконання досліду та мотивують до засвоєння нового матеріалу шляхом роботи в віртуальному середовищі. Отже, проведення хімічних експериментів за допомогою віртуальних лабораторій дозволяє ефективно вирі- шити низку навчальних задач таких як безпечність для здоров’я учнів, фінансова недоступність та можливість навчатися та виконувати досліди в період пандемії та дистанційного навчання. Вказано перспективні напрями продовження дослідження.
Посилання
Положення про дистанційне навчання: наказ Міністерства освіти і науки України від 21.01.2004 р. № 40. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0464-04#Text (дата звернення 10. 06.2021)
Положення про дистанційне навчання: наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 р. № 466. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення 10. 06.2021)
Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: наказ Президента України від 25.06.2013 р. № 344/2013 URL:http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. (дата звернення 10. 06.2021)
Ceмeнixiнa O. B., Шaмoня B. Г. Bipтyaльнi лaбopaтopiï як інструмент навчальнoï тa нayкoвoï дiяльнocтi. Педагогічні науки: meopiя, icmopiя, iннoвaцiǔнi mexнoлoгiï. Cyми, 2011. № 1 (11). C. 341–346.
Трухин А. В. Об использовании виртуальных лабораторий в образовании. Открытое и дистанционное образование. 2002. № 4 (8). С. 67–69
Юpчeнкo A. O., Xвopocтiнa Ю. B. Bipтyaльнa лaбopaтopiя як cклaдoвa cyчacнoгo eкcпepимeнтy. Hayкoвuǔ вicнuк Ужгopoдcького yнiвepcumemy. Педагогіка. Coцiaльнa poбoтa. Ужгород, 2016. Bип. 2 (39). C. 281–283.
ChemCollective URL: http://chemcollective.org/vlabs (дата звернення 10. 06.2021)
PhET URL: https://phet.colorado.edu/uk/simulations/filter?subjects=chemistr (дата звернення 10. 06.2021)
Chemist Free- Virtual ChemLab URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=air.thix.sciencesense.chemist&hl=uk&gl=US (дата звернення 10. 06.2021)
VirtuLab URL: http://www.virtulab.net/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=57&Itemid=108 (дата звернення 10. 06.2021)