ІДЕОЛОГІЧНА СКЛАДОВА У ВИЗНАЧЕННІ ІГРОВОГО ПРОСТОРУ ДИТИНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.6.1Ключові слова:
ідеологічні впливи в освіті, дошкільна освіта, патріотичне виховання, іграшка, військова іграшкаАнотація
Освітянська галузь як державна інституція завжди відображала ідеологічні засади державної політики, а форма державного устрою та правління визначала пріоритети освітнього процесу держави. Ключовою ідеєю у ситуації утвердження незалежності української держави була визначена національна ідеологія, зінтегрована з загально-цивілізаційними духовними орієнтирами, фундаментальними інностями, як одна з найголовніших засад формування національної свідомості громадянина держави складання та укріплення у свідомості народу своєї національно-державної ідентичності. Домінуючою думкою в дослідженнях освітянської ідеології є спрямування її на поєднання національного і європейського в освіті України, що вимагає глибокого освоєння національного освітянського досвіду та узагальненого бачення європейських освітніх традицій та особливостей. Переважна більшість науковців освітньо–ідеологічного дискурсу пов’язує означену проблему з національно–патріотичним вихованням. Іграшка виступає призмою, через яку громадяни намагаються зазирнути у майбутнє через проекцію активності дитини. Через ігрові дії та ігрові ролі дитина утверджує в своєї діяльності та поведінці проекцію своєї майбутньої соціальної активності. Саме тому іграшка в часи підвищеного ідеологічного життя суспільства була предметом цілеспрямованої уваги. Яскраво простежуєтеся увага до дитячої іграшки в часи радянської ідеології. Державні органи виступали замовниками і регуляторами формування і стимулювання ідеологічно коректних норм виробництва асортименту і споживання дитячої іграшки. Тож, історія створення іграшок, а точніше доволі жорсткий ідеологічний тиск на їх виробництво в радянський період має надати нам важливих уроків і спонукати замислитися о надзвичайно гострих проблемах сучасного виховання, що потребують осмисленої відповідальності. Процес деідеологізації «радянського» контенту в ігровій індустрії» та в освіті загалом свідчить про те, що ідеологічний вимір для створення нової української іграшки залишається актуальним. В пошуках шляхів формування національної, громадянської, культурної ідентичності дітей дошкільного віку неперевершену роль відіграє національна та водночас сучасна іграшка. Вибір її характеристик та критеріїв оцінки знов таки ідеологічно вмотивований цінностями суспільства та зокрема освіти. У статті наводяться результати інтерв’ювання учасників науково–методичного семінару «Іграшка як засіб ідеологічного впливу» стосовно іграшки як засобу патріотичного виховання та ставлення до військової іграшки. Проаналізовані позиції авторів аргументують пошук та обговорення сучасних орієнтирів та загальних питань присутності ідеології в освіті, зокрема присутності ідеології в площині ігрового простору, в якому зростає дитина. Національна освітня ідея потребує ясних та доступних тверджень, в яких простежуються мрії, надії, очікування громадян суспільства на достойне, вільне, щасливе життя. Оформлення такої освітньої ідеї на наш погляд не може бути нав’язливим та багатослівним.
Посилання
Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovijkomponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini
Берлач О. П., Лесик-Бондарук О. О. Традиційна народна іграшка – код духовності нації. Science, practice and theory : proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference. Tokyo, Japan, 2022. P. 54–56. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/20188
Бондар О. Психологічні особливості організації ігрового простору дитини дошкільного віку з використанням українських народних ремесел. Вісник Львівського університету. Серія : Психологічні науки. Львів, 2021. Вип. 10. С. 12–17.
Гавриш Н., Косенчук О. Г., Піроженко Т. О. Парціальна програма з патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку «Моя країна – Україна. Київ : Ранок, 2023. 64 с.
Гогохія Н. Суспільство і діти. Українське суспільство 30-х років ХХ ст.: нариси повсякденного життя / [відп. ред. С. В. Кульчицький]. Київ, 2012. С. 751–785.
Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі. Вип. 3 : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Гнізділової ; відп. ред. Н. В. Ковалевська. Полтава : ФОП Цьома С.П., 2019. 240 с.
Зелінський Р. Ідеологія в освіті: від поглинання до взаємопроникнення. Знання. Освіта. Освіченість : зб. матеріалів V Міжнар. наук.-практ. конф., м. Вінниця, 1–2 жовт. 2020 р. Вінниця, 2020. С. 99–101. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/znanosv/znanosv2020/paper/viewFile/10694/8955 (дата звернення: 14.02.2024).
Кайдановська О., Гладиборода Ю. Формування ігрових просторів для дітей. Містобудування та територіальне планування наук.-техн. зб. / Київ. нац. ун-т буд-ва і архітектури. Київ, 2021. Вип. 8. С. 257–265. DOI: https://doi.org/10.32347/2076-815x.2021.78.257-265
Каплуновська О., Кричата І. І., Палець Ю. М. «Україна – моя Батьківщина» : Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку / за наук. ред. О. Д. Рейпольської. Тернопіль : Мандрівець, 2017. 72 с.
Кривда В. С., Журавко Т. В. Національно-патріотичне виховання дітей дошкільного віку. Science and innovation of modern world : the 9th International scientific and practical conference (May 18-20, 2023). London, 2023. С. 338–341. URL: http://surl.li/qocoy (дата звернення: 16.02.2024).
Крутій К. Л., Деснова І. С., Замелюк М. І. Самодіяльна гра дитини дошкільного віку: важливість єдиних термінологічних підходів. Академічні студії. Серія: Педагогіка. Одеса, 2022. Вип. 1. С. 122–133. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.18
Комарницька Л. Національно-патріотичне виховання дітей дошкільного віку засобами ознайомлення з українським народознавством. Всеосвіта : сайт. URL: https://vseosvita.ua/library/nacionalno-patrioticne-vihovannaditej-doskilnogo-viku-zasobami-oznajomlenna-z-ukrainskim-narodoznavstvom-539118.html
Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку / Нац. акад. пед. наук України. Київ : ФОП Ференець В. Б., 2020. 44 с. URL: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/publications/concept (дата звернення: 14.02.2024).
Концепція Національно-патріотичного виховання громадян України та формування української політичної нації. Полтавський державний медичний університет : сайт. URL: https://www.pdmu.edu.ua/cyovgm/koncepciyanacionalno-patriotichnogo-vihovannya-gromadyan-ukrayini-ta-formuvannya-ukrayinskoyi-politichnoyi-naciyi
Кривоніс М., Дроботій О. Патріотичне виховання в ДНЗ. Харків : Ранок, 2015. 192 с. (Серія «Сучасна дошкільна освіта»).
Крутій К. Л. Чи мають діти грати з іграшковою зброєю?. Дошкільне виховання. 2023. № 8. С. 3–8.
Остапенко О. І. Військово-патріотичне виховання учнів закладів ЗСО в умовах військової та інформаційної агресії з боку російської федерації. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал : матеріали звіт. наук.-практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України (за 2020 р.). Івано-Франківськ, 2021. Вип. 9. С. 155–157.
Піроженко Т. Особистість дошкільника: перспективи розвитку. Тернопіль : Мандрівець, 2010. 136 с.
Поліщук Я. Простір ідеологічного впливу. До природи репрезентації. Український історичний збірник / Нац. акад. наук України [та ін.]. Київ, 2008. Вип. 11. С. 428–443.
Про Стратегію національно-патріотичного виховання : Указ Президента України від 18.05.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286/2019#Text
Сучасне дошкілля: актуальні проблеми, педагогічні пошуки, здобутки : зб. матеріалів Регіон. наук.-практ. Інтернет-конф. студентів, молодих науковців, педагогів-практиків / за заг. ред. проф. О. Л. Кононко. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2023. 275 с.
Сухомлинська О. Радянська педагогіка як ідеологія: спроба історичної реконструкції. Історико-педагогічний альманах / Нац. акад. пед. наук України [та ін.]. Умань, 2014. Вип. 1. С. 4–24. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ipa_2014_1_3 (дата звернення: 14.02.2024).
Чернявська М. Національно-патріотичне виховання дошкільників: виклики сьогодення. Традиційна культура в умовах глобалізації: виклики війни : матеріали наук.-практ. конф. з міжнар. участю, Харків, 17–18 черв. 2022 р. Харків, 2022. С. 231–232. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/9931 (дата звернення: 16.02.2024).
Yenin М. Ideolohichni formy ta tsinnosti modyfikatsii patriotyzmu ukrainskoi molodi. Ideology and Politics Journal. 2018. Vol. 2(10). P. 61–93.
Kutsyuruba B. Education in the period of post-Soviet transition in Ukraine. Demokratizatsiya The Journal of Post-Soviet Democratization. 2011. Vol. 19(3). P. 287–309. URL: https://demokratizatsiya.pub/archives/19_3_J57410H66R1H7404.pdf