РОЗВИТОК ДОШКІЛЬНИКІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУ: КОМУНІКАТИВНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Олена ПРОСКУРНЯК Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-8909-3834

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.3

Ключові слова:

спілкування, комунікативна діяльність, порушення інтелекту, розумовий дизонтогенез, дошкільники, розвиток

Анотація

У статті розглянуто особливості комунікативної діяльності дошкільників в онтогенезі та при розумовому дизонтогенезі. Визначено, що передумовами комунікативного розвитку є становлення самосвідомості, потреби у спілкуванні, нових його видів, зокрема позаситуативно-особистісних. Ґрунтуючись на дослідженнях науковців, зазначено, що до критеріїв розвитку комунікативно-мовленнєвих здібностей у дітей дошкільного віку належать: стабільність мотивації до спілкування з дорослими та ровесниками; ініціативність під час взаємодії; здатність до самостійного встановлення контактів; активна участь у взаємодії з оточенням; здатність до глибокого особистісного сприйняття змісту розмови; емоційно-оцінне ставлення до спілкування. Визначено специфічні риси розвитку комунікативної діяльності дошкільників з порушеннями інтелекту: специфічна особливість міжособистісних контактів дітей з порушеннями інтелекту полягає у їх нестандартності та нерегламентованості. Неузгодженість комунікативних дій часто породжує конфлікти, протести. Описано форми спілкування у дітей дошкільного віку: емоційно-практичне та ситуативно-ділове. Зазначено, що у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку потреба в комунікації повністю збережена, але недорозвинуті тонкі аспекти способів комунікації. Психологічний розвиток дітей з порушеннями інтелектуального розвитку має певні особливості, зумовлені своєрідністю перебігу психічних процесів. Уповільнений перебіг розумових процесів позначається на розвитку мовлення. Розмовно-побутове мовлення розвинуте слабо, що обмежує участь дитини в бесідах, у спілкуванні. Підкреслено, що розвиток комунікативних умінь вихованців з порушеннями інтелектуального розвитку відбувається через мовленнєву діяльність, сприймання мовлення і говоріння, важливо створити необхідні умови для успішного протікання мовленнєвої діяльності вихованців, для їхнього спілкування. Окреслено, що формування повноцінного мовлення забезпечується такими умовами, як наявність змісту висловлювання та потреби у спілкуванні, комунікації, наявність внутрішнього стимулу до мовлення, бажання сказати щось своє; забезпечення дитячих висловлювань необхідними мовними засобами.

Посилання

Боряк О. В. Методика логопедичного обстеження розумово відсталих дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку / за заг. ред.: Т. М. Дегтяренко. Суми: ВВП «Мрія», 2015. С. 133–152.

Кірєєва О. О. Мовленнєво-ігрова діяльність як ефективний засіб розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку. Наука, освіта, суспільство очима молодих : матеріали Х міжнар. наук.-практ. конф., 17 травня, 2017 р. Рівне, 2017. С. 66–68.

Корніяка О.М. Психологія комунікативної культури школяра: монографія. К., 2006. 306 с.

Кузава І. Б. Інклюзивна освіта дітей дошкільного віку: монографія. Луцьк : ПП Іванюк В. П., 2020. 345 с.

Мартиненко І. В. Психологічні засади формування комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення : дис. … д-ра психол. наук. Київ, 2017. 500 с.

Омельченко І. М. Технологія формування спілкування дітей із затримкою психічного розвитку : навч.-метод. посіб. Полтава : Техсервіс, 2017. 133 с.

Піроженко Т.О. Комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільника. Тернопіль: Мандрівець, 2010. 152 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

ПРОСКУРНЯК, О. (2024). РОЗВИТОК ДОШКІЛЬНИКІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУ: КОМУНІКАТИВНИЙ АСПЕКТ. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 19–25. https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.3

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА