ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНИХ ПОТРЕБ ОСОБИСТОСТІ ЗАСОБАМИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА: ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.11Ключові слова:
засіб, особистість, хореографія, хореографічне мистецтво, художньо-естетичне виховання, художньо-естетичний досвід, формуванняАнотація
У статті акцентовано увагу на деяких теоретичних аспектах проблеми формування художньо-естетичних потреб особистості засобами хореографічного мистецтва. Актуалізовано, що в сучасних умoвах рoзвитку суспільства, глибoких сoціальних, духoвних й екoнoмічних зрушень і викликів, мoдернізації системи oсвіти oсoбливoгo значення набувають питання художньо-естетичнoгo вихoвання oсoбистoсті, формування її художньо-естетичних потреб, що впливає на гуманізацію її свідомості, підвищення оптимістичного світосприйняття, активізацію культуротворчої функції. Відзначено, що самореалізація сучасної особистості, її «входження» у світ духовних цінностей суспільства здійснюється через формування ціннісних орієнтирів, які, своєю чергою, визначають художньо-естетичні потреби людини, які, збагачуючи духовний світ особистості, стають відправним пусковим механізмом емоційних станів та інтересів у процесі мистецької діяльності, на ґрунті яких відбувається формування естетичних переконань, смаків, що впливають на потреби та сприяють їх якісному росту. До художньо-естетичних потреб відносено здатність оцінювати прекрасне та прагнути до нього; формувати духовні орієнтири; зберігати та примножувати надбання культурної спадщини людства; розуміти мистецтво загалом, і хореографічне зокрема, його прояви та закономірності розвитку. Схарактеризовано функційні можливості хореографічного мистецтва у формуванні художньо-естетичних потреб особистості. Узагальнено, що хореографічне мистецтво як сукупність засобів впливу та виховання має унікальні можливості творення потреб людини, у тому числі, потреб художньо-естетичного характеру. Завдяки специфічній образній мові, яка включає рухи, пози, міміку і жести хореографічне мистецтво стає красномовною ілюстрацією світоглядного, морального та художньо-естетичного досвіду, а комплекс неповторних виразових хореографічних засобів, серед яких малюнок танцю, костюм, реквізит, темп і ритм значною мірою сприяють формуванню художньо-естетичних потреб особистості.
Посилання
Барвіна Н. О. Художньо-естетична потреба як духовна домінанта сучасної вищої освіти. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. №5 (74). 2016. С. 38–52.
Косаковська Л. П. Хореографія. Енциклопедія історії України: Т. Україна – українці. Кн. 1. / редкол.: В.А. Смолій (голова), Г.В Боряк, Я.В.Верменич та ін.; ред. рада: В.М. Литвин (голова) та ін: НАН України. Ін-т іст. України. Київ : Наукова думка. 2018. С. 400-407.
Куценко С. В. Жанрова різноманітність народно-сценічного танцю як засіб розвитку творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії. Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. Вип. 2. 2010. 154–159.
Максименко А. Хореографічне мистецтво як засіб формування естетичних цінностей майбутніх педагогів. Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Вип. 1. 2019. 70–76. URL: http://znp.udpu.edu.ua/article/view/167968
Полатайко О.М. Художньо-естетичний досвід у хореографічній діяльності підлітків. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/19697/Polataiko.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Отич О. Розвиток творчої індивідуальності особистості засобами хореографічного мистецтва. URL: file:///C:/Users/%D0%AE%D0%B7%D0%B5%D1%80/Downloads/OD_2010_2_9%20(1).pdf
Сипченко І. В. Значення досвіду художньо-педагогічного спілкування у професійному становленні майбутнього вчителя. Вісник Житомирського державного педагогічного університету. 1998. № 2. С. 65–67.
Laban Rudolf. The mastery of movement / Rudolf Laban ; with a new pref. by Roland Laban – 4th ed. rev. and enlarge d / Lisa Ullmann. Plymouth : Northcote House. 1988. 69 р.