ХАРАКТЕРИСТИКА КРИТЕРІЇВ ТА ПОКАЗНИКІВ РОЗВИТКУ ЕСТЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.3Ключові слова:
критерій, показник, естетична компетентність майбутніх вихователів закладів дошкільної освітиАнотація
У статті подано аналіз наукового доробку вітчизняних вчених, розуміння тлумачення сутності основних понять «критерій» та «показник». Охарактеризовано критерії розвитку естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, а саме: мотиваційний, який передбачає наявність стійкого інтересу до естетичної діяльності та усвідомлення її значущості у професійній діяльності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти; особистісний, що відображає розвиток емоційної чутливості, пізнавальних процесів, естетичних цінностей та смаків; когнітивний, який характеризує рівень знань з основ естетики, мистецтва, психології й педагогіки та методики їх впровадження в освітній процес; діяльнісний, що включає здатність застосовувати психолого-педагогічні, методичні і спеціальні уміння, які необхідні у роботі з дітьми та створенні сприятливого естетично-розвивального середовища; рефлексивний, який передбачає здатність до аналізу й оцінювання власної естетичної діяльності й взаємооцінювання рівнів розвитку естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, а також готовність до самовдосконалення в цьому напрямі впродовж життя. Виокремлено низку показників розвитку естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, які є ключовими орієнтирами для оцінювання рівня естетичної компетентності майбутніх вихователів і визначення шляхів її подальшого розвитку у процесі професійної підготовки в закладі вищої освіти. Окреслено подальші наукові розвідки, що стосуватимуться створення моделей розвитку естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти в умовах дистанційного навчання, зокрема шляхом впровадження інтерактивних методів, онлайн-ресурсів і технологій в освітній процес, які забезпечують ефективну реалізацію освітніх завдань.
Посилання
Аторіна В. М. Розвиток естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у фаховій підготовці : дис. … доктора філософії : 011 Оcвітні, педагогічні науки. Глухів. 2021. 314 с.
Великий тлумачний словник сучасною українською мовою. К., Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1440 с.
Жуйсюе Ч. Естетична компетентність майбутніх вихователів: філософсько-педагогічні аспекти. Молодь і ринок. 2022. № 6 (204).С. 176–182.
Загородня Л. П. Теоретичні і методичні засади підготовки магістрів до забезпечення якості освітнього про- цесу в закладі дошкільної освіти : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Глухів, 2020. 39 с.
Калаур С., Лупак Н., Генсерук Г., Бобик (Проців) Л., Баньковський А., Солонінка Т. Естетична компетентність майбутніх учителів як об’єкт науково-методичного аналізу. Молодь і ринок. 2022. № 6 (204). Р. 176–182.
Кідіна Л. М. Психолого-педагогічний супровід педагогічної практики майбутніх вихователів ДНЗ. Вісник післядипломної освіти : зб. наук. праць. Київ, 2010. Вип. 1 (14). Ч. 2. С. 183–189.
Руденька Т. М. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців мистецьких спеціальностей засобами арт-педагогіки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2017. 20 с.
Шапаренко Х. А. Формування професійної компетентності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів на засадах акмеологічного підходу : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2008. 20 c.