СТВОРЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО ХУДОЖНЬО-ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У ЗДО: ДИДАКТИЧНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.1

Ключові слова:

інклюзія, середовище, інклюзивне середовище, дидактика, дитина, заклад дошкільної освіти, виховання

Анотація

Мета роботи: Теоретично обґрунтувати дидактичний підхід до створення інклюзивного художньо-освітнього середовища в закладах дошкільної освіти, що забезпечує рівні можливості для всебічного розвитку творчих здібностей, самовираження і емоційної адаптації дітей з особливими освітніми потребами, враховуючи їхні психофізичні особливості. Методологія: У дослідженні застосовано комплексний аналіз наукової літератури, зокрема теоретико-методологічних підходів: системного, компетентнісного, особистісно-орієнтованого та діяльнісного. Проведено огляд сучасних педагогічних практик організації інклюзивного освітнього середовища в дошкільних закладах, а також психолого-педагогічних засад адаптації художньо-естетичного розвитку дітей з різними типами порушень. Особлива увага приділена аналізу досліджень у сфері нейропсихології, що підтверджують вплив мистецької діяльності на розвиток дітей з особливими потребами. Наукова новизна: Вперше комплексно обґрунтовано дидактичний підхід до створення інклюзивного художньо-освітнього середовища в ЗДО, що враховує індивідуальні освітні потреби дітей з порушеннями розвитку. Визначено ключові характеристики такого середовища, які забезпечують рівноправну участь усіх дітей у мистецькій діяльності, зокрема адаптацію матеріалів і методик, а також інтеграцію міждисциплінарної співпраці педагогів, фахівців і батьків. Запропоновано рекомендації щодо організації безпечного, комфортного і стимулюючого простору, що сприяє розвитку творчих здібностей, соціалізації та емоційній стабільності. Висновки: Створення інклюзивного художньо-освітнього середовища в закладах дошкільної освіти є важливою умовою забезпечення рівних можливостей для розвитку дітей з різними психофізичними особливостями. Це середовище підтримує не лише творчий потенціал і індивідуальне самовираження, а й сприяє формуванню толерантного ставлення, співпраці та взаємодопомоги серед дітей. Успішна реалізація інклюзії потребує комплексного підходу, адаптації матеріально-технічної бази, активної взаємодії між педагогами, батьками і фахівцями, а також постійного професійного розвитку педагогів. Подальші дослідження доцільно спрямувати на розробку та апробацію конкретних дидактичних моделей, а також на вивчення ефективності міждисциплінарної взаємодії в інклюзивних закладах дошкільної освіти.

Посилання

Балла Л. Особливості організації інклюзивного освітнього середовища закладу дошкільної освіти. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 3. С. 110–115.

Гречишкіна І., Коваленко Т. Анімаційна діяльність у закладі дошкільної освіти: сутність і зміст. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2022. № 1. С. 147–155.

Єжова Т. Є. Організаційно-педагогічні умови створення толерантного освітнього середовища інклюзивної школи. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2012. № 9(11). С. 66–75.

Ковшар О. Створення інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами в умовах сучасного закладу дошкільної освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 67. С. 122–126. Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27347

Малишевська І. А. Інклюзивне освітнє середовище: генеза поняття. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. № 3. С. 19–26.

Низковська О. В. Як створити інноваційне розвивальне предметне середовище. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2018. № 8. С. 12–19.

Колупаєва А. А. (ред.) Основи інклюзивної освіти : навчальний посібник. Київ : А.С.К., 2012. 308 с.

Потапюк Л. М. Термінологічний словник-довідник із соціальної реабілітації. Луцьк : Відділ іміджу та промоції Луцького національного технічного університету, 2024. 107 с.

Hrechyshkina I. Acquaintance of preschool children with works of painting // Scientific Journal of Polonia University. 2023. Vol. 56, No. 1. P. 58–62.

Varianytsia L., Bader S., Yepikhina M., Hrechyshkina I., Shkarupa A. Formation of Tolerance and Intercultural Competence in Future Educators in a Preschool Educational Institution. Journal of Curriculum and Teaching. 2024. Vol. 13, No. 3. P. 126–135.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

ГРЕЧИШКІНА, І., & МАКАРЕНКО, І. (2025). СТВОРЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО ХУДОЖНЬО-ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У ЗДО: ДИДАКТИЧНИЙ ПІДХІД. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 3–8. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.1

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА