ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ МОВНО-МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.10Ключові слова:
мовно-мовленнєва компетентність здобувачів початкової освіти, зовнішнє і внутрішнє мовлення, увага, уява, мислення, пам’ять, мовне чуття учняАнотація
У статті зазначено, що проблема формування мовно-мовленнєвої компетентності в учнів початкових класів є нині актуальною в контексті вимог Нової української школи, переходу від знаннєвої освітньої парадигми до компетентнісної. У публікації висвітлено поняття мови й мовлення на основі аналізу лексикографічних праць, психологічних та лінгводидактичних джерел. Описано зовнішню усну, зовнішню письмову та внутрішню форми мовлення. У науково-методичній розвідці визначено основні психологічні процеси, які важливо враховувати під час формування мовно-мовленнєвої компетентності учнів початкової школи. Це увага, уява, мислення, пам’ять, сприймання й розуміння, властивості психіки (емоції, почуття), а також мовне чуття особистості, її досвід комунікації у реальному та віртуальному просторі. Уточнено зміст поняття «мовне чуття» як уміння користуватися мовними засобами відповідно до комунікативної ситуації на основі відчуттів, інтуїції. Окреслено види уваги: мимовільна, довільна, післядовільна, та види мислення: за ступенем новизни й оригінальності (репродуктивне (відтворювальне) і продуктивне (творче), за способом і формою діяльності (наочно-дійове, наочно-образне, словесно-логічне (абстрактне). У процесі роботи над науковою розвідкою використовувалися такі методи дослідження: теоретичні: аналіз і синтез психологічної, педагогічної, лінгвістичної та методичної літератури з досліджуваної проблеми; аналіз нормативних документів Нової української школи, теоретичне осмислення, систематизація й узагальнення наукових здобутків у галузі лінгводидактики навчання мовно-літературної освітньої галузі НУШ; емпіричні: педагогічне безпосереднє й опосередковане спостереження за освітнім процесом під час вивчення мовно-літературної освітньої галузі в Новій українській школі; бесіди з учителями й учнями.
Посилання
Баєв Б.Ф. Психологія внутрішнього мовлення. Київ : Рад. школа, 1966. 191 с.
Богоявленский Д.Н., Менчинская Н.А. Психология усвоения знаний в школе. Москва : АПН РСФСР, 1959. С. 7–23.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і головн. ред. В.Т. Бусел. Київ, Ірпінь : ВТФ «Перун», 2002. 1728 с.
Выготский Л.С. Сочинение в 6 томах. Т. 3. Москва : Педагогика, 1979. 487 с.
Вашуленко М., Собко В. Підготовка майбутніх учителів до формування мовно-мовленнєвої компетентності молодших школярів. Початкова школа. 2011. № 6. С. 27–31.
Вашуленко М.С. Методика навчання інтегрованого курсу «Українська мова» у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу : навч.-метод. посіб. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2019. 192 с.
Ганич Д.І., Олійник І.С. Словник лінгвістичних термінів. Київ : Вища школа, 1985. 360 с.
Державний стандарт початкової освіти. Типові освітні програми Нової української школи. Київ : «Світоч», 2019. С. 3–42.
Крутецкий В. Психология. Москва : Просвещение, 1980. 352 с.
Леонтьев А.А. Основы психолингвистики. Москва : Смысл, 1999. 287 с.
Нова українська школа : порадник для вчителя / за заг. ред Н.М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2019. 208 с.
Словник української мови : в 11 т. ; Т. 4. Київ : Наукова думка, 1973. 840 с.
Струганець Л.В. Культура мови. Словник термінів. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан, 2000. 88 с.
Типові освітні програми Нової української школи для закладів загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. Київ : «Світоч», 2019. 336 с.
Ушинський К.Д. Рідне слово. Твори в 6 томах. Т. 1. Київ : Рад. школа, 1954.
Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків : Прапор, 2007. 640 с.