PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF LANGUAGE AND SPEECH COMPETENCE DEVELOPMENT AMONG PRIMARY SCHOOL STUDENTS OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.10

Keywords:

language and speech competence of primary education seeker, internal and external speech, attention, imagination, thought, memory, student’s linguistic feeling

Abstract

The paper notes that the issue of forming language competence of primary school students is now relevant in maintaining the requirements of the New Ukrainian School, the transition from the knowledge-based educational paradigm to the competencebased one. The paper covers language and speech concepts based on an analysis of lexicographical works, psychological and linguo-didactic sources. The external oral, external written and internal forms of speech have been described. The main psychological processes that are crucial to consider when developing the speech competence of the primary school students have been identified in the present paper. These are attention, imagination, thought, memory, perception and comprehension, properties of the psyche (emotions, feelings), as well as the linguistic sense of the individual, his/her expertise both in actual realm and cyber domain communication. The meaning attributed to the notion of linguistic flair as the ability to use linguistic means appropriate to the communicative situation based on perception and intuition has been clarified. The following types of attention have been distinguished: involuntary, voluntary, post-voluntary, and types of thought: in order of novelty and originality (reproductive and productive), by method and form of work (visual-active, eye-mindedness, verbal (abstract)). The following research methods were employed: theoretical: analysis and synthesis of psychological, pedagogical, linguistic and methodical literature on the study issue; analysis of regulatory documents of the New Ukrainian School, theoretical elaboration, classification and synthesis of scientific developments in the field of linguodidactics of language and literature education sector at the New Ukrainian School; empirical: direct and indirect observation over the educational process in the study of language literary education sector at the New Ukrainian School; conversations with teachers and students.

References

Баєв Б.Ф. Психологія внутрішнього мовлення. Київ : Рад. школа, 1966. 191 с.

Богоявленский Д.Н., Менчинская Н.А. Психология усвоения знаний в школе. Москва : АПН РСФСР, 1959. С. 7–23.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і головн. ред. В.Т. Бусел. Київ, Ірпінь : ВТФ «Перун», 2002. 1728 с.

Выготский Л.С. Сочинение в 6 томах. Т. 3. Москва : Педагогика, 1979. 487 с.

Вашуленко М., Собко В. Підготовка майбутніх учителів до формування мовно-мовленнєвої компетентності молодших школярів. Початкова школа. 2011. № 6. С. 27–31.

Вашуленко М.С. Методика навчання інтегрованого курсу «Українська мова» у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу : навч.-метод. посіб. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2019. 192 с.

Ганич Д.І., Олійник І.С. Словник лінгвістичних термінів. Київ : Вища школа, 1985. 360 с.

Державний стандарт початкової освіти. Типові освітні програми Нової української школи. Київ : «Світоч», 2019. С. 3–42.

Крутецкий В. Психология. Москва : Просвещение, 1980. 352 с.

Леонтьев А.А. Основы психолингвистики. Москва : Смысл, 1999. 287 с.

Нова українська школа : порадник для вчителя / за заг. ред Н.М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2019. 208 с.

Словник української мови : в 11 т. ; Т. 4. Київ : Наукова думка, 1973. 840 с.

Струганець Л.В. Культура мови. Словник термінів. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан, 2000. 88 с.

Типові освітні програми Нової української школи для закладів загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. Київ : «Світоч», 2019. 336 с.

Ушинський К.Д. Рідне слово. Твори в 6 томах. Т. 1. Київ : Рад. школа, 1954.

Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків : Прапор, 2007. 640 с.

Published

2022-02-14

How to Cite

МАКАРУК, О. (2022). PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF LANGUAGE AND SPEECH COMPETENCE DEVELOPMENT AMONG PRIMARY SCHOOL STUDENTS OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 59–64. https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.10

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION