ДО ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.10Ключові слова:
гуманізм, духовність, етична культура, педагогічна етика, моральність, морально-етичні якості та вміння, музична освіта і вихованняАнотація
У статті висвітлюється питання формування морально-етичних якостей майбутніх учителів музичного мистецтва в контексті сучасних проблем, що стосуються професійної підготовки педагога, його етичної культури і поведінки. Автори розглядають процес етико-педагогічних поглядів у контексті гуманізації освітнього процесу. У системі цінностей моральність є найвищим щаблем. Сутність моральності полягає у виробленні людиною власної позиції, ціннісних орієнтацій, інтересів та потреб, адже будь-яка дія людини, її поведінка може бути оцінена з морального боку. Розвиток моральності розпочинається з накопичення знань, моральних норм, усвідомлення їх значення для себе. Етика педагога трактується як комплексне інтегративне утворення, сутнісна характеристика його особистості. У своїй основі вона виступає як регулятор відносин учителя з учнями і ґрунтується на певних моральних вимогах до характеру такої взаємодії. Морально-етичні якості педагога розглядають як продукт соціальної життєдіяльності учителя. У формуванні морально-етичних якостей майбутнього вчителя музичного мистецтва особлива роль належить музичному вихованню, результатом якого є всебічний інтелектуальний і духовно-моральний розвиток особистості. Саме музика, будучи одним із видів мистецтва, є впливовим засобом пізнання життя, навколишнього світу. У сфері музичної освіти і виховання важливе місце посідає народна музика, яка є унікальним поєднанням чуттєвого і морального начал у формуванні гармонійної особистості. Яким повинен бути сучасний учитель? Яких принципів він має дотримуватись у стосунках з учнями? Які етико-педагогічні і моральні вимоги висувають до вчителя музичного мистецтва? Саме такі питання порушує сьогодні педагогічна наука і практика. У статті автори пропонують власний погляд на роль і призначення учителя як носія сучасних освітніх і суспільних ідеалів, духовності і моральності.
Посилання
Амонашвілі Ш.А. Психологічні основи педагогіки співробітництва. Київ : Освіта, 1991. 110 с.
Вітвицька С.С. Естетичне виховання майбутнього вчителя в контексті ідей В.О. Сухомлинського. Естетичне виховання дітей та молоді: теорія, практика, перспективи розвитку: збірник наукових праць за ред. О. Дубасенюк, Н. Сидорчук. Видавництво ЖДУ ім. І. Франка. Житомир, 2012. С. 146.
Зуєнко Н. Діалогова сутність зорієнтованої парадигми освіти. Педагогіка вищої та середньої школи. Збірник наукових праць. Кривий Ріг, 2014. С. 191–197
Кларин В.М., Джуринский А.Н. Педагогическое наследие. Москва : Педагогика, 1989. С. 81.
Концепція Нової української школи. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html
Нова Українська школа : порадник для вчителя / За заг. ред. Н. Вівік. Київ : Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.
Cуxoмлинcький В. Cтo пopaд учитeлeвi. Вибp. Твopи : В 5-ти т. Київ : Paдянськa шкoлa, 1977. Т. 2. C. 419–654.
Томашівська М.М. До проблеми формування ціннісних орієнтацій майбутніх учителів музики. Інноваційна педагогіка Причорноморського науково-дослідного інституту економіки та інновацій. Теорія і методика виховання. Вип. № 3. Одеса, 2018. C. 269–271.
Хуа Вей. Критеріальний аппарат діагностування творчого потенціалу майбутніх учителів музики. Актуальні питання мистецької освіти та виховання. Суми : Збірник наукових праць. Вип. 1(9), 2017. С. 167–175.
Чeркacoв В.Ф. Теорія i методика музичної ocвiти : підручник. РВВ КДПУ iм. В. Винниченка. Кiрoвoгрaд, 2014. 528 c.