АНАЛІЗ ЗАРУБІЖНОГО І ВІТЧИЗНЯНОГО ДОСВІДУ ФОРМУВАННЯ НАСКРІЗНИХ УМІНЬ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.24

Ключові слова:

наскрізні вміння, гнучкі вміння, soft skills, молодші школярі, навчальна програма

Анотація

Статтю присвячено актуальній темі формування soft skills у здобувачів освіти, зокрема у молодших школярів. Мета дослідження полягає в аналізі зарубіжного і вітчизняного досвіду формування наскрізних умінь у здобувачів освіти та дослідженні впровадження передового досвіду формування таких умінь у педагогічній практиці українських науковців. Результати опрацювання досліджень зарубіжних і вітчизняних науковців демонструють необхідність ураховування розвитку soft skills у процесі набуття предметних знань та ключових компетентностей. Аналіз науковометодичних джерел засвідчив, що всі разом позапредметні компетентності становлять єдиний комплекс і забезпечують плідне навчання і вирішення спільних завдань. У вітчизняній та зарубіжній науковій літературі вони отримали декілька синонімічних назв: soft skills, гнучкі вміння, надпредметні компетентності або наскрізні вміння. Здійснена рефлексія наукових джерел з означеної проблеми, зокрема проаналізовані наукові доробки відомих закордонних науковців, а також нормативних освітніх документів Європейських країн, дають підстави стверджувати, що проблема формування гнучких умінь у здобувачів освіти актуальна, саме тому навчальні заклади у всьому світі намагаються вирішити означену проблему ще на етапі формування навчальних програм. Аналіз законодавчих освітніх документів України засвідчив, що сучасні освітні реформи в Україні приділяють належну увагу питанню формування наскрізних умінь здобувачів освіти, особливо після переходу початкової школи на освітню діяльність за Концепцією «Нова українська школа». У статті також висвітлено погляди вітчизняних науковців на проблему формування наскрізних умінь у молодших школярів. До першочергових у контексті формування наскрізних умінь дослідники відносять такі: комунікабельність, критичне мислення, емоційний інтелект, креативність, здатність навчатися протягом усього життя.

Посилання

Brooks N.G., Greer T.H., Morris S.A. Information systems security job advertisement analysis: Skills review and implications for information systems curriculum. Journal of Education for Business. 2018. № 93 (5). P. 213–221. URL: https://doi.org/10.1080/08832323.2018.1446893

Designing management curriculum for workplace readiness: developing students’ soft skills / B.A. Ritter et al. Journal of Management Education. 2018. № 42 (1). P. 80–103. URL: https://doi.org/10.1177/1052562917703679

Cichon M., Piotrowska I. Level of academic and didactic competencies among students as a measure to evaluate geographical education and preparation of students for the demands of the modern labor market. Quaestiones Geographicae. 2018. № 37 (1). P. 73–86. URL: https://content.sciendo.com/view/journals/quageo /37/1/article-p73.xml

Robles M.M. Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business Communication Quarterly. 2012. 75 (4). P. 453–465. URL: https://doi.org/10.1177/1080569912460400

Sisson L.G., Adams A.R. Essential hospitality management competencies: The importance of soft skills. Journal of Hospitality and Tourism Education. 2013. 25 (3): P. 131–145. URL: https://doi.org/10.1080/10963758.2013.826975

Mohamed A.M., Abdullah D., Dom T.N. M. Soft skills of dental students’ competence: What is important for patients and how do students fare? World Journal of Dentistry. 2017. 8 (3). P. 157–163. URL: https://ukm.pure.elsevier.com/en/publications/soft-skills-ofdental-students-competence-what-is-important-for-p

Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Концепція Нової української школи. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Державний стандарт початкової освіти. 2018. URL: http://dano.dp.ua/attachments/article/303/Державний%20стандарт%20початкової%20освіти.pdf

Закон України «Про повну загальну середню освіту». 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Савченко О.Я. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвіт та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / під заг.ред. О.В. Овчарук. Київ : К.І.С., 2004. С. 34–46.

Гишка Н. Формування загально-навчальних умінь та навичок в учнів початкових класів. Наукові виписки. Серія : «Педагогіка». 2009. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formuvannya-zagalnonavchalnih-umin-tanavichok- v-uchniv-pochatkovih-klasiv/viewer

Казьмірчук Н.С., Жовнич О.В., Стахова І.А. Театр природи як засіб формування soft skills в учнів початкових класів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія : «Педагогіка і психологія». 2020. № 61. С. 23–30.

Залужна С. Hard Soft skills: 5 навичок, які допоможуть дитині стати затребуваною у майбутньому. DEC life school. 11.10.2019. URL: https://declifeschool.com.ua/hard-soft-skills-5-navichok-yaki-dopomozhut-ditini-statizatrebuvanoyu-u-majbutnomu/

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

ПІДСОСОННА, О., & БІРЮК, Л. (2022). АНАЛІЗ ЗАРУБІЖНОГО І ВІТЧИЗНЯНОГО ДОСВІДУ ФОРМУВАННЯ НАСКРІЗНИХ УМІНЬ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 154–160. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ПОЧАТКОВА ОСВІТА