МІКРОКОНТРОЛЕРНА СХЕМОТЕХНІКА ТА ЗАСОБИ ТРИВИМІРНОГО МОДЕЛЮВАННЯ В СИСТЕМІ STEM-НАВЧАННЯ РОБОТОТЕХНІКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2025-1-7

Ключові слова:

мікроконтролерна схемотехніка, робототехніка, STEM-орієнтоване навчання, проєктні технології

Анотація

Концепція STEM-навчання базується на практичному застосуванні знань і вмінь для подальшого їх використання у професійній діяльності. Проєктний підхід дозволяє здобувачам освіти зрозуміти як STEM-знання застосовуються в реальному житті. У роботі проаналізовано розроблену та апробовану концепцію поєднання можливостей засобів освітньої робототехніки, тривимірного прототипування та програмування мікроконтролерних платформ. 3D-прототипування в робототехніці ефективне тому, що користувач має змогу швидко отримувати результати та впроваджувати свої ідеї у процесі проєктування конструкції. Робототехнічний STEM-проєкт, виконаний у процесі навчання, може бути не тільки об’єктом вивчення, а й засобом для моделювання, конструювання, інструментом у навчальному експерименті, цифровою лабораторією, інструментом для програмування мікроконтролерів.Як приклад, наведено технологічні аспекти виготовлення та програмування SMARS-платформ. SMARS (Screwless Modular Assemblable Robotic System) – безгвинтова модульна збірна роботизована система, популярний нині технологічний освітній засіб. Це прості платформи, розроблені для навчальних цілей з мінімальною кількістю компонентів, які можна збирати без спеціальних додаткових засобів. Описано послідовність виконання проєктів та специфіку програмування їх електронних частин – мікроконтролерних платформ Arduino. Проаналізовано основні функції, які може виконувати SMARS та додаткові елементи конструкції, що розширюють можливості їх використання.Робота над проєктуванням та виготовленням конструкцій відкриває низку можливостей для вивчення питань технологічного характеру та активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти. У процесі проєктної роботи розвиваються конструкторські й творчі здібності, формуються основи фахової та цифрової компетентності.

Посилання

About Arduino. URL: https://www.arduino.cc/en/about

Завалевський Ю., Гущина Н., Василашко І., Коршунова О., Патрикеєва О. Створення педагогічних умов для впровадження дослідницького методу навчання з використанням IT- та STEM-технологій у закладах загальної середньої освіти. Наукові записки Малої академії наук України. № 2-3(21-22). 2021. С. 50–60. URL: http://www.snman.science/index.php/sn/article/download/ 80/76

Беглова Н.М., Беглов Я.І., Бєгов К.К. Застосування платформи Arduino для вивчення принципів програмування зі школи до університету. Proceedings of XI International Scientific and Practical Conference Berlin, Germany. 1-3 July 2024. C. 39–52 URL: https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2024/07/CURRENT-CHALLENGES-OF- SCIENCE-AND-EDUCATION-1-3.07.2024.pdf#page=39

Каталог освітніх програм та вибіркових освітніх компонентів. URL: https://vnu.edu.ua/uk/all-educations

Мартинюк О. С. Тривимірне прототипування як складник STEM-технологій у конструктивно-технічній і науково-дослідній роботі студентів та учнів. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [редкол.: П. С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. 2019. Випуск 25. Кам’янець-Подільський. С. 61–64.

Мартинюк О.С. Особливості підготовки здобувачів освіти з використанням робототехнічних STEM-проєктів. Проблеми та інновації в математичній, цифровій, природничій і професійній освіті: збірник матеріалів ХVІІ-ї Міжнародної науково-практичної онлайн-інтернет конференції, м. Кропивницький, 20-27 червня 2024 року / Відп. ред. М. І. Садовий. 2024. С. 129–131.

Arduino controlled 2-joint 8-servo 4-legged Walking Robot. URL: https://www.thingiverse.com/thing:4905975

В. Кошовий Особливості впровадження STEM-проєктів робототехніки на базі контролера Arduino на уроках інформатики. Науково-методичний, інформаційно-освітній журнал, 2024. № 2(101). С. 53–63 URL: https:// doi.org/10.54662/veresen.2.2024.05

Остапчук С.А., Садовий М.І. До проблеми використання платформи Arduino у вивченні робототехніки. Наукові записки. Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка Серія «Педагогічні науки». Кропивницький, 2018. Вип. 168. С. 178–181.

Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-planu-zahodiv-sh-a131r

Садовий М.І., Соменко Д.В., Трифонова О.М. Робототехнічні комплекти в освітньому процесі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський, 2021. Вип. 27. С. 125–128.

Столяр, Т., Сербин, Б. Використання технологій Arduino в робототехніці на уроках інформатики. ІХ Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Сучасні інформаційні технології в освіті та науці», 21-22 листопада 2024 р., Житомир. С. 237–239.

STEМ-освіта. URL: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/

David T. Butterworth Teaching C/C++ programming with LEGO Mindstorms. 3rd International Conference on Robotics in Education (RIE). Prague, Czech Republic. September 2012. URL: https://www.researchgate.net/ publication/327903430_Teaching_CC_programming_with_LEGO_Mindstorms

Eguchi A. Robotics as a Learning Tool for Educational Transformation. Proceedings of 4th International Workshop Teaching Robotics, Teaching with Robotics & 5th International Conference Robotics in Education, Padova (Italy), 24-37. URL: http://www.terecop.eu/TRTWR-RIE2014/files/00_WFr1/00_WFr1_04.pdf.

SMARS modular robot. URL: https://www.thingiverse.com/thing:2662828

What is SMARS? URL: https://www.smarsfan.com/about/what_is_smars

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

МАРТИНЮК, О. (2025). МІКРОКОНТРОЛЕРНА СХЕМОТЕХНІКА ТА ЗАСОБИ ТРИВИМІРНОГО МОДЕЛЮВАННЯ В СИСТЕМІ STEM-НАВЧАННЯ РОБОТОТЕХНІКИ. Фізика та освітні технології, (1), 55–61. https://doi.org/10.32782/pet-2025-1-7

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають