MULTIFACETED ANALYSIS OF THE PHENOMENON OF “CONTINUING EDUCATION SYSTEM”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2021-1-9

Keywords:

Continual Education, Continual Education System, Content Analysis, subject-oriented and means-oriented components, formal education, informal education, nonformal education

Abstract

The presentation of the information content of the article is based on the content analysis of scientific works, which deals with certain aspects of the problem of continualeducation. In particular, the relevance of the implementation of continuing education, the purpose of its implementation, the views on the process of implementation of continuing education. The analysis of scientific works serves the separation of semantic units of information, which are considered as important for the presentation of the essence of the concept of “system of continuous education”. Continual education is considered: as a leading factor in the social and economic development of society; as a process that encompasses all human life; as a complex entity, the essence of which is transmitted using tokens such as: "education throughout life”, “continuous professional (vocational) education, “continuous pedagogical education”. The emphasis is on the reasons for the functioning and development of the system of continuous education in the era of the information society and the era of knowledge society. The author's interpretation of the concept of "system of continuous education" is given. The peculiarities of the formation and development of the system of continuous education are analyzed, the essence of the initial-partial, continuation-partial and holistic-through-directions directions of the deployment of these processes is singled out and disclosed. The consideration of the essence of the concept of “system of continual education” is aimed at disclosing two approaches to the interpretation of the essence of the concept, the generalization of the scientific views of leading scholars of Ukraine with regard to the goal of a system-based factor in the implementation of the system of continual education, specification of the legislative and regulatory framework, vertical and horizontal structural organization. As well as attributing to the subject-oriented components of the system of continual education of children and youth education and adult education, and to medium-oriented – formal, informal and informal education.

References

Аніщенко В. Падалка О. Міжнародний досвід організації навчання людей третього віку. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2010. Вип. 2. С. 217.

Ничкало Н. Г. Неперервна професійна освіта як філософська та педагогічна категорія. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2001. Вип. 1. С. 9–22.

Савицкий И.О. Философии глобального образования и философия образования для ХХІ века. М., 1992. С. 9.

Александров И.А. Философская концепция образования. Социальные и психолого-педагогические проблемы высшего образования. Молодые ученые промышленности – науке, технологиям и профессиональному образованию для устойчивого развития : материалы междунар. конф. М.: МВТУ им. Н.Э. Баумана, 2001. С. 72.

Кулюткин Ю.Н. Психологические проблемы образования взрослых [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://www.voppsy.ru/issues/1989/892/892005.htm.

Кузнецов Г., Калюжна Т. Науково-методичні та соціально-педагогічні аспекти безперервної освіти в контексті Болонського процесу. Вища освіта України. 2006. № 1. С. 76.

Ушинский К.Д. Педагогические сочинения. М. ; Л., 1988. Т. 2. С. 65.

Основні засади розвитку вищої освіти України в контексті Болонського процесу (документи і матеріали 2003-2004 рр.) / за ред. В.Г. Кременя. Київ ; Тернопіль : Вид-во ТДПУ, 2004. С. 128.

Лук’янова Л. Провідні особливості навчання дорослих. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2009. Вип. 1. С. 76.

Енциклопедія освіти: [енциклопедія] / гол. ред. В.Г. Кремень. К.: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Поляков А.О. Педагогічні умови мотивації професійного зростання студентів педагогічних університетів у процесі неперервної освіти: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2008. С. 21.

Савош В.О. Діадний базис розгляду феномену «система неперервної освіти» : навч. посіб. Луцьк : ВежаДрук, 2017. 220 с.

Савош В.О. Моделювання як засіб тематичного поєднання в системі неперервної освіти формальної, інформальної та неформальної освіти. Вісник Глухівського національного університету. 2018. Вип. 1(36). С. 123–131.

Закон України «Про освіту» / Відомості Верховної Ради (ВВР). Урядовий кур’єр. 2017. 04 жовт. (№ 186).

Published

2021-11-02

How to Cite

САВОШ, В. (2021). MULTIFACETED ANALYSIS OF THE PHENOMENON OF “CONTINUING EDUCATION SYSTEM”. Physics and Educational Technology, (1), 52–59. https://doi.org/10.32782/pet-2021-1-9