КОМПЛЕКСНЕ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ МОДЕЛЮВАННЯ У ПРОЦЕСІ РЕАЛІЗАЦІЇ ЕНЕРГЕТИЧНОГО ПІДХОДУ ДО РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ФІЗИЧНИХ ЗАДАЧ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pet-2023-4-3Ключові слова:
модель, моделювання, засоби моделювання, енергетичний підхід, фізична задачаАнотація
У контексті забезпечення особистісних і суспільних запитів та потреб педагогічна й учнівська спільноти відчули необхідність у оновленні підходів щодо організації навчально-пізнавальної діяльності як такої, що стимулює до постійного оновлення власних знань і вмінь, сприяє виникненню, зростанню й закріпленню бажання здійснювати навчання впродовж життя, готує до творчої самореалізації в суспільстві. Відповідно до змісту Державного стандарту базової середньої освіти та проєкту Державного стандарту профільної середньої освіти однією з вимог до обов’язкових результатів навчання учнів є моделювання процесів і ситуацій, розроблення стратегій, планів дій для розв’язання проблемних ситуацій. Отож, актуальному та перспективному особистісному становленню учня закладу загальної середньої освіти, формуванню і розвитку його потреби постійно набувати нових компетентностей та досягати обов’язкових результатів може й має посприяти цілеспрямоване навчання основам моделювання і побудова моделей. Методологічною основою пропонованого дослідження є наукові джерела щодо різноаспектного розгляду проблеми моделювання. У статті проаналізовано застосування моделювання у процесі розв’язування фізичних задач. Зокрема розкрито процес комплексного використання засобів моделювання (фізичного, математичного, комп’ютерного моделювання, моделювання задачної ситуації, моделювання розв’язування задачі) у процесі розв’язання фізичних задач з теми «Механічна енергія» учнями закладів загальної середньої освіти. Для практичного відображення теоретичних результатів дослідження були обрані та використанні дані психометричного аналізу результатів зовнішнього незалежного оцінювання з фізики. Отож, суть полізасобового моделювання як методу опосередкованого пізнання полягає у з’ясуванні та відтворенні необхідних для дослідника властивостей реальних об’єктів, предметів та явищ за допомогою інших об’єктів (матеріального чи ідеального характеру).
Посилання
Miyer T., Holodiuk L., Omelchuk S., Savosh V., Bondarenko H., Rudenko N., Shpitsa R. (2021). ICT as a means of implementing thematic FIN-modeling in the organization of training in institutions of higher pedagogical and adult education. AD ALTA. Journal of Interdisciplinary Research. 11(1), Special XVІІІ, 26–32.
Головіна Н., Кобель Г. Задачі-моделі й моделі до задач. Фізика та освітні технології. 2021. № 2, С. 16–22.
Голодюк Л. С. Полідіяльнісний базис організації навчально-пізнавальної діяльності учнів 7-9 класів у навчанні математики : наук.-метод. Посіб. Кіровоград : КЗ КОІППО імені Василя Сухомлинського, 2011. 100 с.
Гончаренко С.У. Розв’язування навчальних задач з фізики: питання теорії і методики. [С.У. Гончаренко, Є.В. Коршак, А.І. Павленко та ін.]; за заг. ред. Є.В. Коршака. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. 185с.
Калапуша Л.Р. Моделі в науці та навчальному процесі з фізики. Фізика та астрономія в школі. 2007. № 1. С. 10-13, 2007. № 3. С. 13-17.
Калапуша Л.Р., Савош В. О., Мартинюк О. С. Організація самостійної діяльності учнів з фізики на основі використання елементів методу моделювання. Фізика та астрономія в школі. 2000. № 1. С. 17-21.
Кобель Г.П. Експериментальне вивчення законів збереження. Навчальний фізичний експеримент у системі сучасних педагогічних технологій: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (3-5 червня 2016 року). Луцьк : Вежа-Друк, 2016. С. 29-33.
Кобель Г.П., Савош В.О. Готовність учителя фізики до організації самостійного розв’язування старшокласниками фізичних задач засобами математичного моделювання. Професійний розвиток педагогів в умовах освітнього середовища (теоретико-прикладний аспект) : колективна монографія/ за ред. П.С. Олешка, Н. М. Ткачук. Луцьк : КП ІАЦ «Волиньенергософт», 2019. С. 275-282.
Савош В. О. Теорія і практика розвитку готовності вчителів фізики до організації самостійної пізнавальної діяльності старшокласників засобами моделювання : навч.-метод. посіб. / В. О. Савош. Луцьк : Вежа-Друк, 2016. 252 с.
Офіційний звіт про проведення в 2021 році зовнішнього незалежно оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/ZVITZNO_2021-Tom_2.pdf (дата доступу 20.11.2023).