INTEGRATED USE OF MODELING TOOLS IN THE PROCESS OF IMPLEMENTING THE ENERGY APPROACH TO SOLVING PHYSICAL TASKS
DOI:
https://doi.org/10.32782/pet-2023-4-3Keywords:
model, modeling, modeling tools, energy approach, physical taskAbstract
In the context of meeting personal and social demands and needs, the pedagogical and student communities felt the need to update approaches to the organization of educational and cognitive activities as such, which stimulates the constant updating of their knowledge and skills, promotes the emergence, growth, and consolidation of the desire to pursue lifelong learning, and prepares for creative self-realization in society. According to the content of the State Standard of Basic Secondary Education and the draft State Standard of Specialized Secondary Education, one of the requirements for mandatory student learning outcomes is modeling processes and situations, and developing strategies and action plans to solve problem situations. Therefore, the actual and promising personal development of a general secondary education student, the formation and development of his or her need to constantly acquire new competencies and achieve mandatory results can and should be facilitated by targeted training in the basics of modeling and model building. The methodological basis of the proposed study is the scientific sources on the multidimensional consideration of the problem of modeling. The article analyzes the use of modeling in the process of solving physical problems. In particular, the process of integrated use of modeling tools (physical, mathematical, computer modeling, modeling of a problem situation, modeling of solving a problem) in the process of solving physical problems on the topic "Mechanical energy" by students of general secondary education institutions is revealed. For the practical reflection of the theoretical results of the study, the data of psychometric analysis of the results of the external independent evaluation in physics were selected and used. Thus, the essence of poly-mechanical modeling as a method of indirect cognition is to find out and reproduce the properties of real objects, subjects and phenomena necessary for the researcher with the help of other objects (material or ideal).
References
Miyer T., Holodiuk L., Omelchuk S., Savosh V., Bondarenko H., Rudenko N., Shpitsa R. (2021). ICT as a means of implementing thematic FIN-modeling in the organization of training in institutions of higher pedagogical and adult education. AD ALTA. Journal of Interdisciplinary Research. 11(1), Special XVІІІ, 26–32.
Головіна Н., Кобель Г. Задачі-моделі й моделі до задач. Фізика та освітні технології. 2021. № 2, С. 16–22.
Голодюк Л. С. Полідіяльнісний базис організації навчально-пізнавальної діяльності учнів 7-9 класів у навчанні математики : наук.-метод. Посіб. Кіровоград : КЗ КОІППО імені Василя Сухомлинського, 2011. 100 с.
Гончаренко С.У. Розв’язування навчальних задач з фізики: питання теорії і методики. [С.У. Гончаренко, Є.В. Коршак, А.І. Павленко та ін.]; за заг. ред. Є.В. Коршака. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. 185с.
Калапуша Л.Р. Моделі в науці та навчальному процесі з фізики. Фізика та астрономія в школі. 2007. № 1. С. 10-13, 2007. № 3. С. 13-17.
Калапуша Л.Р., Савош В. О., Мартинюк О. С. Організація самостійної діяльності учнів з фізики на основі використання елементів методу моделювання. Фізика та астрономія в школі. 2000. № 1. С. 17-21.
Кобель Г.П. Експериментальне вивчення законів збереження. Навчальний фізичний експеримент у системі сучасних педагогічних технологій: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (3-5 червня 2016 року). Луцьк : Вежа-Друк, 2016. С. 29-33.
Кобель Г.П., Савош В.О. Готовність учителя фізики до організації самостійного розв’язування старшокласниками фізичних задач засобами математичного моделювання. Професійний розвиток педагогів в умовах освітнього середовища (теоретико-прикладний аспект) : колективна монографія/ за ред. П.С. Олешка, Н. М. Ткачук. Луцьк : КП ІАЦ «Волиньенергософт», 2019. С. 275-282.
Савош В. О. Теорія і практика розвитку готовності вчителів фізики до організації самостійної пізнавальної діяльності старшокласників засобами моделювання : навч.-метод. посіб. / В. О. Савош. Луцьк : Вежа-Друк, 2016. 252 с.
Офіційний звіт про проведення в 2021 році зовнішнього незалежно оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/ZVITZNO_2021-Tom_2.pdf (дата доступу 20.11.2023).