METHODOLOGICAL ASPECTS OF DEVELOPING STUDENTS’ PROFESSIONAL COMPETENCIES BY SOLVING PHYSICS PROBLEMS
DOI:
https://doi.org/10.32782/pet-2025-1-4Keywords:
Professional competence, critical thinking, task developmentAbstract
One of the important ways to develop the mental and creative abilities of educational students is the development of tasks that are related to the general mastered physics course – the basis for the development of special educational components. A physical task, as an element of the illumination process, is the most effective form of independent acquisition of knowledge and consolidation of theoretical material. In the course of solving problems, all the basic mental operations are involved, such as abstraction, analysis, deduction, inference, equation and synthesis.Varto notes that most first-year students experience difficulties when solving problems. This is due to the fact that they often formally remember laws, meanings, concepts and formulas, without understanding the peculiarities of minds and the stagnation between them. As a result, this knowledge is incorrectly or incorrectly interpreted in specific physical situations.In modern minds, the process of learning physics at most initial stages is a complex task, since many students are not prepared before acquiring new information. They don’t know how to identify food, explain the safety of boxes, handle equipment, don’t know fundamental physical laws, etc. Connected with this is the role of the student, who is responsible for creating the minds for the development of creativity, learning interests, and intellectual abilities of students, focusing on humanization, differentiation, and Individualization begins.To prepare a competent specialist, competitive, who has experimental knowledge and skills, who is able to operate with current terminology and new developments, scientific concepts, laws, concepts, traditions and theories of natural sciences, it is necessary to ensure a high level of fundamental training as the basis of professional competencies. The connection of physical tasks is an element in the formation of professional competencies of students. This process contributes to the acquisition of not only theoretical knowledge, but also the development of practical skills, critical thinking and the development of knowledge in real minds (Burhun, 2016).
References
Яцура М. М., Гамарник А. М., Рачій Б. І. Методика проведення практичних занять з фізики зі студентами фізичних спеціальностей при кредитно-модульній системі організації навчання. Фізико-математична освіта. 2021. Вип. 1(27). С. 112–118.
Герасимова К. В., Ткаченко Г. І. Практичні заняття з фізики із залученням демонстрацій у закладах вищої освіти. Фізико-математична освіта. 2021. Вип. 4(30). С. 29–33.
Бургун І. В. Класифікація фізичних задач в контексті компетентнісної освіти. Наукові записки. Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2016. Вип. 10, Ч. ІІІ. С. 35–38.
Войтків Г. В. Компетентнісні задачі з фізики. Фізика. Технології навчання. Зб. наук. пр. студентів і молодих науковців. М. Кіровоград, 2016. В. 14. С. 45–50.
Макаренко О. В., Макаренко К. С., Макаренко В. І., Матяш Л.О., Сілкова О. В. Методика складання задач з медичної і біологічної фізики в контексті сучасних педагогічних технологій. Фізико-математична освіта. 2020. Вип. 4(26). С. 67–71.
Кевшин А., Галян В., Третяк А., Артюх Ю., Шафарчук В., Никифоров О., Куршель Д. Використання практичних та лабораторних занять під час вивчення складних лінійних електричних кіл постійного струму в курсі електротехніки. Фізика та освітні технології. 2022. № 1. С. 27–33.
Кевшин А., Галян В., Остапюк В., Димарчук В., Середа, Д. Особливості використання панелі «Лінійні електричні кола» стенду «Електротехніка. Основи електроніки УТЛЕ-01» для експериментальної перевірки принципу накладання струмів. Фізика та освітні технології. 2023. № 2. С. 13–19.