ACADEMIC INTEGRITY IN CONTEXT EDUCATIONAL COMPONENTS “INTRODUCTION TO THE PROFESSION” FOR FUTURE IT TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2022-1-15

Keywords:

academic respectability; code of academic respectability; mental and ethical behavior; displays of academic unrespectability; plagiarism; bread-winner of education

Abstract

In the article the method of forming of academic good works is reflected for the future teachers of informatics during teaching educational a component “Entering into a profession”; investigational essence of concept of academic good works, filling of informative base in the opened access, by which popularization of principles of academic good works and increase of level of knowledge of all participants is carried out educationally scientific to activity in the questions of academic good works in the Volhynia national university of the name of Lesya Ukrainian, maintenance of academic good works in relation to forming of personality and professional descriptions of teacher of informatics; certainly attitude is toward the displays of academic good unworks among the future teachers of informatics. Investigational spheres of academic culture, its elements and functions. Skills of scientific activity are considered as a component professional competence of teacher of informatics. European experience is reflected from forming of academic good works of future teacher of informatics. Outlined attitude toward the displays of academic good unworks during studies among the future teachers of informatics and value of collaboration with employers and steykkholderami for understanding of essence of that specialist which they expect to get; a value of exchange scientific knowledges and ideas is on the basis of mutual respect and awareness of responsibility for the results of scientific actions. Possibilities of increase of level of academic respectability of future teachers of informatics are certain by accordance to the current legislation, making of respectable environment on a faculty, University and development of personality spiritual potential of participants of educational process through Code of academic respectability, “Position about the system of prevention and exposure of academic plagiarism in research activity of bread-winners of higher education and scientifically-pedagogical workers of the Volyn national university of the name Lesias Ukrainians”, that is aimed at an assistance to understanding and acceptance of sense of academic virtues, realization of their value and necessity, their realization in pedagogical, scientific, educational-cognitive activity.

References

Сацик В. Академічна доброчесність: міфічна концепція чи дієвий інструмент забезпечення якості вищої освіти? URL: http://education-ua.org/ua/articles/930-akademichna-dobrochesnist-mifichna-kontseptsiya-chi-dievijinstrument-zabezpechennya-yakosti-vishchoji-osviti.

Академічна доброчесність: проблеми дотримання та пріоритети поширення серед молодих вчених / Сорокіна Н. Г. та ін. Дніпро : ДРІДУ НАДУ, 2017. 169 с.

Фініков Т.В. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету. Міжнарод. благод. фонд «Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. політики». Київ : Таксон, 2016. 234 с.

Академічна доброчесність: виклики сучасності. Збірник наукових есе учасників наукового стажування для освітян (Республіка Польща, Варшава, 1 – 13.10.2018). Варшава, 2018. 162 с.

Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти / Бобровський М.В. та ін. Київ : Державна служба якості освіти, 2019. 240 с.

Закон України «Про освіту»: станом на 22 вересня 2017 р. Верховна Рада України. Офіц. вид. Київ : Парлам. вид-во, 2017. 122 с.

Закон України «Про авторське право і суміжні права». URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3792-12/page3.

Закон України «Про наукову та науково-технічну діяльність». Стаття 1 «Основні терміни та їх визначення». URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/848-19.

Закон України «Про Освіту». Стаття 42 «Академічна доброчесність». URL: http://kodeksy.com.ua/pro_osvitu/statja-42.htm.

Кодекс академічної доброчесності ВНУ імені Лесі Українки. URL: https: //ra.vnu.edu.ua/akademichna_dobrochesnist/kodeks_akademichnoi_dobrochesnosti/, 2020.

Національна доктрина з розвитку освіти. URL: https://pidru4niki.com/15970122/pedagogika/natsionalna_doktrina_rozvitku_osviti_vityag.

Освітньо-професійна програма «Середня освіта. Інформатика» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти Волинського національного університету імені Лесі Українки, 2021. 23 с.

Положення «Про систему запобігання та виявлення академічного плагіату у науково-дослідній діяльності здобувачів вищої освіти і науково-педагогічних працівників Волинського національного університету імені Лесі Українки».

Проект сприяння академічній доброчесності в Україні (SAIUP) // SAIUP. URL: http://www.americancouncils.org.ua.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. https://mon.gov.ua/ua/news/opublikovanostrategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki.

Published

2022-10-31

How to Cite

ЯЦЮК, С., ЮНЧИК, В., СМОЛЮК, І., & СОБЧУК, О. (2022). ACADEMIC INTEGRITY IN CONTEXT EDUCATIONAL COMPONENTS “INTRODUCTION TO THE PROFESSION” FOR FUTURE IT TEACHERS. Physics and Educational Technology, (1), 116–123. https://doi.org/10.32782/pet-2022-1-15