MODERN APPROACHES TO THE PROBLEM OF PERSONAL AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT FROM THE PERSPECTIVE OF HUMANISTIC PSYCHOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.2.3Keywords:
personal development, professional training, self-improvement, psycho-spiritual resources, growth motivation, existential resources.Abstract
The article examines the psychological features of personal development as a purposeful, multifaceted self-change of the individual, during which the maximum moral-ethical and activitypractical self-enrichment and self-disclosure of the individual takes place; constant self-growth aimed at successful self-actualization of one’s internal resources and self-realization in social and professional life. It is shown that the path to personal maturity is accompanied by changes in self-determination, self-knowledge, self-realization, and self-improvement and is closely related to professional self-determination. Personal and professional self-development is considered a type of individual activity aimed at a positive change in a person’s personal and professional qualities and properties. It is carried out consciously and systematically, determined by a person’s internal values and life goals. An essential aspect of the process of personal and professional development is its connection with a person’s general life expectations and attitudes. Student age is the most sensitive period for professional and personal self-development. The most critical neoplasms in adolescence are the development of a worldview, the realization of a holistic self-image, the formation of a stable self-concept, the appearance of life plans, and the active functioning of personal and professional self-determination processes. Psycho-spiritual resources of the individual play a vital role in actualizing these processes. The analysis of the actualization process of the psychospiritual resources of the individual at the stage of professionalization made it possible to distinguish their components: motivational-value, cognitive-meaningful, reflectiveactive, and spiritual-existential, and to analyze the peculiarities of their functioning in the process of professional training of future psychologists, students of WUNU.
References
Особистість у розвитку: психологічна теорія і практика : монографія / за ред. С.Д. Максименка, В.Л. Зливкова, С.Б. Кузікової. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. 430 с.
Особистісне зростання в умовах трансформації сучасного суспільства : монографія / за ред. Л.П. Журавльової. Житомир : Вид. О.О. Євенок, 2020. 308 с.
Притуляк Л.М. Особистісно-професійний розвиток студентів педагогічного закладу вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020, № 68, Т. 2. С. 126–130.
Фурман А.А. Психологія смисложиттєвого розвитку особистості : монографія. Тернопіль : ТНЕУ, 2017. 508 с.
Numonjonovich M.M. Economic development and the role of Maslow’s hierarchy of needs. Web of Scientist: International Scientific Research Journal. 2022. 3.7. Р. 5–10.
Maslow A. Devenir le meilleur de soi-même: Besoins fondamentaux, motivation et personnalité. Editions Eyrolles, 2020. 384 р.
Михайличенко В.Є., Канівець М.В. Готовність студентів до саморозвитку: сутність і структура. Проблеми інженерно-педагогічної освіти : збірник наукових праць. Харків, 2012. Вип. № 32–33. С. 304–310.
Фурман А.В., Фурман А.А. Вчинкове життєздійснення особистості: контури методологами концептизації. Вітакультурний млин. 2018. Модуль 20. С. 4–19.
Антонова Н.О. Психологічні основи розвитку готовності до професійної діяльності у майбутніх психологів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра психол. наук : 19.00.07. Київ, 2012. 43 с.
Рязанцева О.Ю. Екзистенційні ресурси осіб, які переживають психологічну кризу : дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Південноукраїнський нац. пед. ун-т імені К.Д. Ушинського. Одеса, 2012. 243 с.