СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ПРОБЛЕМИ ОСОБИСТІСНОГО ТА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ В РАКУРСІ ГУМАНІСТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ

Автор(и)

  • Ярослава Миколаївна Бугерко

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.2.3

Ключові слова:

особистісний розвиток, професійна підготовка, самовдосконалення, психодуховні ресурси, мотивація зростання, екзистенційні ресурси.

Анотація

У статті розглянуто психологічні особливості особистісного розвитку як цілеспрямованої різноаспектної самозміни особистості, під час якої відбувається максимальне морально-етичне та діяльнісно-практичне самозбагачення та саморозкриття особистості; постійне самозростання, спрямоване на успішну самоактуалізацію внутрішніх ресурсів та самореалізацію у суспільно-громадському та професійному житті. Показано, що шлях до особистісної зрілості супроводиться змінами у самісних процесах: самовизначенні, самопізнанні, самореалізації, самовдосконаленні, і тісно пов’язаний з професійним самовизначенням. Особистісно-професійний саморозвиток розглядається як такий вид діяльності особистості, котрий спрямований на позитивну зміну людиною власних як особистісних, так і професійних якостей і властивостей. Він здійснюється свідомо і планомірно, визначається внутрішніми цінностями і життєвими цілями людини, має тісний зв’язок із загальними життєвими очікуваннями та установками людини. Важливим аспектом його є цілеспрямована діяльність особистості, котра сприяє постійній самозміні, свідомому управлінню власним розвитком, зокрема, вибору цілей, засобів та шляхів самовдосконалення. Студентський вік є найбільш сенситивним періодом для професійного та особистісного саморозвитку. Найважливішими новоутвореннями в юнацькому віці є розвиток світоглядної картини світу, усвідомлення цілісного уявлення про себе, формування стійкої Я-концепції, формування життєвих планів, активне функціонування процесів особистісного та професійного самовизначення. В актуалізації зазначених процесів ключова роль належить психодуховним ресурсам особистості. Аналіз процесу актуалізації психодуховних ресурсів особистості на етапі професіоналізації дозволив виділити їх складники: мотиваційно-ціннісний, когнітивно-смисловий, рефлексивно-діяльнісний та духовно-екзистенційний та проаналізувати особливості їх функціонування в процесі професійної підготовки майбутніх психологів – студентів ЗУНУ.

Посилання

Особистість у розвитку: психологічна теорія і практика : монографія / за ред. С.Д. Максименка, В.Л. Зливкова, С.Б. Кузікової. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. 430 с.

Особистісне зростання в умовах трансформації сучасного суспільства : монографія / за ред. Л.П. Журавльової. Житомир : Вид. О.О. Євенок, 2020. 308 с.

Притуляк Л.М. Особистісно-професійний розвиток студентів педагогічного закладу вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020, № 68, Т. 2. С. 126–130.

Фурман А.А. Психологія смисложиттєвого розвитку особистості : монографія. Тернопіль : ТНЕУ, 2017. 508 с.

Numonjonovich M.M. Economic development and the role of Maslow’s hierarchy of needs. Web of Scientist: International Scientific Research Journal. 2022. 3.7. Р. 5–10.

Maslow A. Devenir le meilleur de soi-même: Besoins fondamentaux, motivation et personnalité. Editions Eyrolles, 2020. 384 р.

Михайличенко В.Є., Канівець М.В. Готовність студентів до саморозвитку: сутність і структура. Проблеми інженерно-педагогічної освіти : збірник наукових праць. Харків, 2012. Вип. № 32–33. С. 304–310.

Фурман А.В., Фурман А.А. Вчинкове життєздійснення особистості: контури методологами концептизації. Вітакультурний млин. 2018. Модуль 20. С. 4–19.

Антонова Н.О. Психологічні основи розвитку готовності до професійної діяльності у майбутніх психологів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра психол. наук : 19.00.07. Київ, 2012. 43 с.

Рязанцева О.Ю. Екзистенційні ресурси осіб, які переживають психологічну кризу : дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Південноукраїнський нац. пед. ун-т імені К.Д. Ушинського. Одеса, 2012. 243 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-08

Як цитувати

Бугерко, Я. М. (2023). СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ПРОБЛЕМИ ОСОБИСТІСНОГО ТА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ В РАКУРСІ ГУМАНІСТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ. Психологічні студії, (2), 26–33. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.2.3

Номер

Розділ

Статті