SELF-PRESENTATION AND POSITIONING AS A PHENOMENON OF PSYCHOLOGICAL ARRANGEMENT OF INTERPERSONAL COMMUNICATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.4.5Keywords:
personality, self-concept, self-presentation, positioning, functional system.Abstract
Personality, being, in essence, a holistic given, revealed to the individual in the form of the image of the “I”, structurally reproduces the direct meaning of situational relationships as such. It is emphasized that self-presentation as an internal phenomenon has a continuation in the sphere of communicative and interactive realization of the personality in the form of an appeal to the corresponding behavioral patterns that correlate with the manifestation of dominance/ non-dominance as the most general subjective characteristic of the individual in general. Based on the judgment about the dialectical opposition of involuntary and conscious self-presentation, a conclusion is formulated about it as a flexible functional system aimed at ensuring the procedural adaptability of the communicator to the general idea of the situation by monitoring the partner’s self-presentation and corresponding conscious adjustment to it in order to create a common interpersonal space. The transition from the phatic level of communication to the level associated with the result orientation, which involves receiving certain preferences from the partner, is the reason for the communicator’s appeal to the signs of the role required for this, which transforms self-presentation into one or another contextual positioning with an appeal to the facts of social learning, which in themselves increase the prospect of the desired result. The emphasis is on combining conscious self-presentation with positioning in a single functional system, the useful result of which is not so much the creation of a common interpersonal communicative space as the acquisition of personal or status preferences dictated by the current situation. A general conclusion is formulated, according to which self-presentation occurs according to the signs of both the actualization of involuntary and conscious schemes and the positioning of role characteristics obtained during social learning.
References
Максименко С.Д. Теоретико-методологічні проблеми психології ХХІ століття: генетико-креативний дискурс. Вісник НАПН України. 2022. № 4(1). С. 1–11.
Торбенко І.О. Теоретичні аспекти визначення поняття самопрезентації майбутніх викладачів філологічних спеціальностей. Інноваційна педагогіка. Випуск 34. Т. 2. 2021. С. 121–124.
Кононенко О.І. Теоретичні передумови структурно-функціональної моделі самопрезентації особистості. Вісник Одеського національного університету. Серія : Психологія. 2013. Т. 18. Випуск 22(2). С. 134–140.
Гриник І. Особливості самопрезентації особистості у студентському середовищі. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. 2021. № 49. С. 51–60.
Маєр Ю.В. Психологічні концепти розвивальної програми «Формування рольової позиції сучасної успішної жінки». Габітус. 2023. Випуск 47. С. 116–120.
Мірошник З. Ролеграма як шлях активізації поведінкових патернів у рольовій структурі особистості. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2018. Випуск 4. С. 113–132.