САМОПРЕЗЕНТАЦІЯ ТА ПОЗИЦІЮВАННЯ ЯК ФЕНОМЕН ПСИХОЛОГІЧНОГО АРАНЖУВАННЯ ЦІЛІСНОСТІ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.4.5

Ключові слова:

особистість, Я-концепція, самопрезентація, позиціонування, функціональна система.

Анотація

Особистість, будучи, по суті, холістичною даністю, відкритою індивіду у вигляді образу «Я», у структурному відношенні відтворює безпосередній сенс ситуаційних взаємин як таких. Наголошується, що самопрезентація як інтернальне явище має продовження у сферу комунікативно-інтерактивного здійснення особистості у вигляді апелювання до відповідних поведінкових патернів, що співвідносяться з проявом домінантності/недомінантності як найбільш загальної суб’єктної характеристики індивіда взагалі. На основі судження про діалектичну протипоставленість мимовільної та довільної самопрезентації сформульовано висновок про неї як флексибельну функціональну систему, спрямовану на забезпечення процесуальної пристосовності комуніканта до загальної ідеї ситуації за рахунок стеження за самопрезентацією партнера та відповідного свідомого підстроювання до нього з метою створення спільного міжособистісного простору. Перехід від фатичного рівня спілкування до рівня, пов’язаного з установкою на результат, що передбачає отримання від партнера певних преференцій, є причиною звернення комуніканта до ознак потрібної для цього ролі, що перетворює самопрезентацію на те чи інше контекстуальне позиціонування з апелюванням до фактів соціального научіння, які вже самі собою підвищують перспективу шуканого результату. Наголошується на об’єднанні свідомої самопрезентації з позиціонуванням у єдиній функціональній системі, корисним результатом якої є не так створення спільного міжособистісного комунікативного простору, як отримання особистісних чи статусних преференцій, продиктованих наявною ситуацією. Сформульовано загальний висновок, згідно з яким самопрезентація відбувається за ознаками як актуалізації мимовільної та свідомої схем, так і позиціонування рольових ознак, отриманих під час соціального научіння.

Посилання

Максименко С.Д. Теоретико-методологічні проблеми психології ХХІ століття: генетико-креативний дискурс. Вісник НАПН України. 2022. № 4(1). С. 1–11.

Торбенко І.О. Теоретичні аспекти визначення поняття самопрезентації майбутніх викладачів філологічних спеціальностей. Інноваційна педагогіка. Випуск 34. Т. 2. 2021. С. 121–124.

Кононенко О.І. Теоретичні передумови структурно-функціональної моделі самопрезентації особистості. Вісник Одеського національного університету. Серія : Психологія. 2013. Т. 18. Випуск 22(2). С. 134–140.

Гриник І. Особливості самопрезентації особистості у студентському середовищі. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. 2021. № 49. С. 51–60.

Маєр Ю.В. Психологічні концепти розвивальної програми «Формування рольової позиції сучасної успішної жінки». Габітус. 2023. Випуск 47. С. 116–120.

Мірошник З. Ролеграма як шлях активізації поведінкових патернів у рольовій структурі особистості. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2018. Випуск 4. С. 113–132.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-11

Як цитувати

Велитченко, Л. К. (2025). САМОПРЕЗЕНТАЦІЯ ТА ПОЗИЦІЮВАННЯ ЯК ФЕНОМЕН ПСИХОЛОГІЧНОГО АРАНЖУВАННЯ ЦІЛІСНОСТІ ОСОБИСТОСТІ. Психологічні студії, (4), 40–46. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.4.5

Номер

Розділ

Статті