THE IMPACT OF BULLYING ON THE DEVELOPMENT OF SELF-CONCEPT AND MENTAL HEALTH OF MODERN YOUTH IN WARTIME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.14

Keywords:

bullying, youth, aggressive behavior, mental health, self-concept, victim

Abstract

The article examines the current problem of bullying, as systematic aggressive behavior of one person or group of persons towards another, which aims to humiliate, intimidate, or cause psychological or physical harm to another person. Types of bullying victims are described depending on their reactions to bullying: passive – characterized by agitation and anxiety, react to bullying by crying; provocative – usually cause indignation, attract the attention of the offender and peers, gain some control over the situation and react with aggression, anxiety and excitement; chronic victims of bullying. It has been proven that to improve the overall psychological climate in student academic groups, it is important for mentors to focus on maintaining and developing cohesion. This can be achieved through improving communication, organizing group activities, and promoting cooperation and support between students. Statistically significant correlations have been described between the role of helper and wellbeing, activity and mood; between the role of observer and activity; there is also an inverse correlation between the role of victim and well-being, activity and mood. This suggests that a student’s specific role in the group (helper, observer, victim) affects their well-being, activity, and mood. The positive correlation between the role of helper and well-being, activity, and mood indicates that helping others contributes to a better emotional state. The observer role is associated with increased activity, which may indicate greater participation in social processes. However, the inverse correlation between the victim role and well-being, activity, and mood indicates that students in the victim role tend to have a worse emotional state. It is described that the rehabilitation of victims of bullying in a student environment is a complex process and requires a comprehensive approach, combining individual and group assistance.

References

Нікітіна І. Життєвий цикл розвитку студентської групи як команди фахівців. Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання. 2018. № 23. С. 181–187.

Животова В. Соціально-педагогічна реабілітація дітей, які постраждали від насилля : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 «Соціальна робота: соціальна педагогіка». Запоріжжя : ЗНУ, 2021. 89 с.

Берегова Н., Вольська В. Психологічна профілактика булінгу у студентських колективах. Психологічні засади розвитку, психодіагностики та корекції особистості в системі неперервної освіти. Вінниця : КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти», 2020. № 3 (29). С. 32–36.

Гуцуляк М. Профілактика булінгу у студентському середовищі. Фахова передвища освіта: сучасні виклики та перспективи розвитку. Київ : ІПТО НАПН України, 2021. С. 30–32.

Магдисюк Л., Грушецька О. Психотехнології в роботі з дітьми та дорослими: практикум : навчальний посібник. Луцьк : Вежа-Друк, 2025. 188 с.

Магдисюк Л., Соловей Л., Сакуляк В. Булінг як соціально-психологічне явище серед молоді та напрями його профілактики та психокорекції. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка. Психологія. Медицина». Київ, 2025. Вип. № 3 (49). С. 1249–1258.

Магдисюк Л., Федоренко Р. Психологія життєвих криз : навчальний посібник. Луцьк : Вежа-Друк, 2023. 292 с.

Магдисюк Л., Патута Б. Особливості психологічного консультування підлітків із девіантною поведінкою : монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2024. 140 с.

Published

2025-06-26

How to Cite

Magdysyuk Л. І., & Khomiak П. П. (2025). THE IMPACT OF BULLYING ON THE DEVELOPMENT OF SELF-CONCEPT AND MENTAL HEALTH OF MODERN YOUTH IN WARTIME. Psychological Studies, (2), 111–117. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.14

Issue

Section

Статті