ВПЛИВ БУЛІНГУ НА РОЗВИТОК Я-КОНЦЕПЦІЇ ТА ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я СУЧАСНОЇ МОЛОДІ У ВОЄННИЙ ЧАС
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.14Ключові слова:
булінг, молодь, агресивна поведінка, психічне здоров’я, Я-концепція, жертваАнотація
У статті розглядається актуальна проблема булінгу як систематичної агресивної поведінки однієї особи або групи осіб щодо іншої, яка має на меті приниження, залякування або завдання психологічної чи фізичної шкоди іншій особі. Описано типи жертв булінгу залежно від їхніх реакцій на цькування: пасивні – характеризуються схвильованістю і тривогою, реагують на булінг плачем; провокаційні – зазвичай викликають обурення, привертають увагу кривдника й однолітків, отримують деякий контроль над ситуацією і реагують агресією, тривогою та збудженням; хронічні жертви булінгу. Доведено, що для покращення загального психологічного клімату у студентських академічних групах важливо наставникам зосередитися на підтримці й розвитку згуртованості. Це можна досягти через покращення комунікації, організацію групових заходів, сприяння співпраці та підтримки між студентами. Описано статистично значущі кореляційні зв’язки між роллю помічника та самопочуттям, активністю, настроєм; між роллю спостерігача й активністю, також існує обернена кореляція між роллю жертви та самопочуттям, активністю і настроєм. Це свідчить про те, що роль студента у групі (помічник, спостерігач, жертва) впливає на його самопочуття, активність і настрій. Позитивна кореляція між роллю помічника та самопочуттям, активністю і настроєм вказує на те, що допомога іншим сприяє кращому емоційному стану. Роль спостерігача пов’язана з підвищеною активністю, що може означати більшу участь у соціальних процесах. Однак обернена кореляція між роллю жертви та самопочуттям, активністю і настроєм вказує на те, що студенти в ролі жертви зазвичай мають погіршений емоційний стан. Описано, що реабілітація жертв булінгу у студентському середовищі є складним процесом та потребує комплексного підходу, поєднання індивідуальної і групової допомоги.
Посилання
Нікітіна І. Життєвий цикл розвитку студентської групи як команди фахівців. Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання. 2018. № 23. С. 181–187.
Животова В. Соціально-педагогічна реабілітація дітей, які постраждали від насилля : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 «Соціальна робота: соціальна педагогіка». Запоріжжя : ЗНУ, 2021. 89 с.
Берегова Н., Вольська В. Психологічна профілактика булінгу у студентських колективах. Психологічні засади розвитку, психодіагностики та корекції особистості в системі неперервної освіти. Вінниця : КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти», 2020. № 3 (29). С. 32–36.
Гуцуляк М. Профілактика булінгу у студентському середовищі. Фахова передвища освіта: сучасні виклики та перспективи розвитку. Київ : ІПТО НАПН України, 2021. С. 30–32.
Магдисюк Л., Грушецька О. Психотехнології в роботі з дітьми та дорослими: практикум : навчальний посібник. Луцьк : Вежа-Друк, 2025. 188 с.
Магдисюк Л., Соловей Л., Сакуляк В. Булінг як соціально-психологічне явище серед молоді та напрями його профілактики та психокорекції. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка. Психологія. Медицина». Київ, 2025. Вип. № 3 (49). С. 1249–1258.
Магдисюк Л., Федоренко Р. Психологія життєвих криз : навчальний посібник. Луцьк : Вежа-Друк, 2023. 292 с.
Магдисюк Л., Патута Б. Особливості психологічного консультування підлітків із девіантною поведінкою : монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2024. 140 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.